Wednesday, February 29, 2012

cerita tentang sahabatku..

-Sahabat cermin kepada Sahabatnya-
Ku mulakan penulisan ini dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh. Moga kalian sentiasa berada didalam keadaan yang selesa, hati yang berbunga, perut yang terisi dengan kelazatan makanan, minda yang tenang dengan kecintaan kepada Pencipta kepada Alam ini. Allahuakbar.

Terdetik hati ini untuk menulis mengenai seorang sahabatku. Seorang sahabat yang tidaklah hebat sehingga terkenal dikalangan orang-orang sekelilingnya, seorang sahabat yang bukanlah mempunyai banyak harta, seorang yang sederhana urusan hidupnya tapi somehow aku sangat kagum padanya.

Beliau seorang yang gigih bekerja. Dari jauh dia datang untuk mencari rezeki. Seorang yang sudah kehilangan ayahnya. Jadi dialah anak yag diharap ibunya untuk menampung keluarganya. Dari pagi sampai kemalam dia gigih bekerja. Tidurnya? Aku kira purata sehari dia hanya tidur 6 jam. Selebih Jam nya digunakan untuk bekerja tanpa henti. Bayangkan bagaimana letihnya beliau. Lebih mengagumkan aku, beliau sangat bercita-cita tinggi. Sangat passion dengna ilmu. Oleh sebab itulah dia bertekad untuk menyambung study nya. "aku juga ingin berjaya seperti kamu hakim, jadi sebab itulah aku ingin sambung belajar aku, walau hanya part-time" - itulah kata2nya padaku. Ya, kerana bukan rakyat malaysia, jadi die mempunyai peluang yang tipis untuk belajar di IPTA. Jadi beliau terpaksa meaburkan duit hasil titk peluhnya di sebuah IPTS.

Bayangkan duit gaji bulanannya dibahagi untuk studynya, untuk keluarga dikampung dan juga untuk menyara dirinya. "Aku letih sangat harini hakim" katanya bila aku bertemunya. Sudah pasti dia letih. FIzikalnya digunakan untuk bekerja, mindanya juga digunakan untuk belajar. Subhanallah, hebat bukan sahabat saya?

"kamu tak cuti ke. Aku lihat setiap hari kamu bekerja" tanya ku suatu hari. "mana ada cuti hakim, melainkan kalau ada kelas, jadi aku cuti". Bila dibandingkan dengan hidupku, Jauh betul bezanya. Aku dianugerahkan dengan masa terluang yang bayak. Tak sepeti dia. Namun masa2 terlunag itu selalunya terisi dengan perkara2 melalaikan. Aduh, malunya...

Kepada sahabtku, Moga kau terus berjaya dalam hidupmu. Sesungguhnya kau sentiasa beribadah kepada-Nya kerana setiap perkara yang bermanfaat itu ibadah.

anak.soleh :)

2 comments:

incek.loyer said...

dia bukan orang malaysia ke,
bukan bumiputra kim?
..
semoga Allah memudahkan urusan dia :)

hakim.halim said...

assalamualaikum E. bukn E, die bukn bumiputera. Ameen. Moga Bahagia dunia & Akhirat :)