Monday, February 13, 2012

lembutku kenang kasihmu ibu...

Suatu hari, aku bersama ahli usrah dan murabbiku makan tengah hari di satu cafe. Tiba2 datang seorang makcik cleaner untuk mengambil pinggan kotor diatas meja depan kami. Lalu murabbi ku bertanya kepadaku, cuba bayangkan jika makcik itu ibu kita?




Allahuakbar, pasti akan menitis air mata jika melihat ibu kita yang sudah pun melebihi usia setengah abad membuat kerja2 seperti itu. Pasti sebak hati melihat ibu yang kita sayangi membuat kerja2 berat demi mencari rezeki buat keluarga. Tetapi disatu sudut yang lain, terdapat juga anak2 yang tidak berhati perut menghantar ibubapa mereka yang sudah tua dan tidak berdaya ke rumah2 orang tua. Adalah ini sesuatu yang patut dan adil? Setelah belasan atau puluhan tahun mereka menjaga kita, berpenat lelah memenuhi segala kemahuan kita, keluar rumah diawal pagi pulang lewat petang demi mencari rezeki buat kita, tidakkah kita rasakan balasan yang kita beri kepada ibubapa kita itu terlalu zalim?

Bagi mereka yang duduk jauh dari ibubapa, berapa kerapkah anda menghubungi mereka melalui kemudahan2 telekomunikasi dalam masa sminggu? Adakah anda membiarkan mereka ternanti-nanti telefon dari anda?

Ketahuilah, terdapat sahabat2 dikalangn kita yang tidak mampu lagi melihat raut wajah ibubapa mereka, mereka tidak lagi dapat merasai belaian tangan ibubapa meraka.. Anda yang masih lagi mempunyai nikmat bersama ibubapa anda, adakah anda utilize nikmat itu dengan sehabis mungkin?

Bagi saya, anak itu Hamba kepada ibubapa meraka. Apa saja arahan ibubapa yang tidak bercanggah dengan syariah Islam, wajib dituruti anak2. Memang fitrah seorang hamba - wajib mengikut segala arahan tuannya.

Dimasa zaman Rasulullah SAW, seorang sahabat ingin mengikut Rasulullah SAW untuk berjihad. Maka Rasulullah SAW bertanya kepadanya samada dia mempunyai sesiapa dirumah? Dia menjawab bahawa ibubapanya masih ada. lalu Rasulullah SAW menyuruhnya pulang kerumah dan minta izin dr mereka dahulu. Jika mereka benarkan untuk berjihad barulah lelaki itu dibenarkan Rasulullah untuk berjihad. Allahuakbar. Lihatlah tauladan yang ditunjukkan Baginda Ar-Rasul SAW. Baginda meletakkan hak ibubapa itu lebih utama dari berjihad.

Didalam satu hadith yang lain, Rasulullah SAw prnah ditanya oleh seorang sahabat, apakah amalan yang paling disukai Allah SWT? Lalu Rasulullah SAW menjawab pertama solat diawal waktu, kemudian berbuat baik kepada ibubapa dan yang terakhir berjihad dijalan Allah. Lihatlah turutan amalan yang disukai dan digemari Allah SWT. Allah meletakkn berbuat baik kepada ibubapa itu lebih disukai sebelum berjihad dijalan Allah SWT. Begitu muliakan kedudukan ibubapa kita?

kasih ibu..

Pernahkah anda duduk berseorangan dan memikirkan bagaimana susahnya ibu anda menjaga anda seawal bulan pertama anda berada didalm Rahimnya? Pernahkah anda bertanya kepada ibu anda atau kakak anda bagaimana peritnya melahirkan anak? Subhanallah, sakitnya tidak boleh digambarkan. Begitu sakit. Bayangkan satu benda sebesar kepala bayi dikeluarkan dari lubang dubur anda yang sebesar lima puluh sen? Sakit tak agak2nya?

ibu sifatnya penyayang. kita?
Didalam hadith lain, Rasulullah SAW bersabda, berbuat baiklah kepada ibu bapamu, nescaya anakmu akan berbuat baik kepadamu. Dan bersikap jujurlah kepada ibu bapamu, nescaya isteri kamu akan bersikap jujur kepada kamu. Jika kita derhaka terhadap ibubapa kita, pasti suatu hari kelak, anak2 kita membalas semula pebuatan itu kepada kita. Percayalah..

Akhir kalam, renungi hadith ini, “Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia adalah zina dan menderhaka kepada dua ibu bapa.” - Riwayat at-Tirmizi.



Lembut kukenang, kasihmu ibu
di dalam hati ku kini menanggung rindu
kau tabur kasih seumur masa
bergetar syahdu, ooh di dalam nadiku
9 bulan ku dalam rahimmu
bersusah payah, oh ibu jaga diriku
sakit dan lelah tak kau hiraukan
demi diriku, oh ibu buah hatimu
tiada ku mampu, membalas jasamu
hanyalah do’a oh di setiap waktu
oh ibu tak henti kuharapkan do’amu (2x)
mengalir di setiap nafasku (2x)
ibuuuuuuuuuuuuuu……….. (3x)
Lembut kukenang, kasihmu ibu
di dalam hati ku kini menanggung rindu
engkau tabur kasih seumur masa
bergetar syahdu oh di dalam nadiku
indah bercanda denganmu ibu
di dalam hati ku kini slalu merindu
sakit dan lelah tak kau hiraukan
demi diriku, oh ibu buah hatimu
tiada ku mampu, membalas jasamu
hanyalah doa oh di setiap waktu
oh ibu tak henti kuharapkan doamu (2x)
mengalir di setiap nafasku (2x
ibuuuuuuuuuu…….. (3x)
“Allahummaghfirlii waliwaa lidayya warhamhumaa kamaa rabbayaanii shaghiiraa”

Lagu 'Kasih Ibu' Ost Hafalan Solat Delisa


-anak.soleh- ^__^

No comments: