Wednesday, September 07, 2011

mengaplikasikan PAC-Man didalam hidup kita..^__^ Jom2!

Seorang Muslim ibarat Pac-Man ^__^

Assalamualaikum WBT. Apa kabar semua? Semoga kalian sentiasa berada didalam Rahmat Allah. Sedar tak sedar, dikala ini kita masih lagi dikurniakan bermacam-macam nikmat Allah. Saya baru sahaja mengambil lunch. Alhamdulillah masakan mak memang sedap. Alhamdulillah Allah masih kurniakan saya nikmat makanan yang sedap, dari air tangan ibunda tercinta.

Walaupun baru saja kita melakukan maksiat kepada Allah (cthnya: mengumpat, menipu atau berasa marah dengan kesusahan yang kita terima) masih lagi Allah kurniakan nikmat kepada kita. Subhanallah. Maha Suci Engkau. Sang Pemurah dan Penyayang.

Anda semua pasti tahukan GAME PAC-MAN? Pasti pernah main kan game ni? Atau mungkin ada yang masih belum kenal dengan game ini?

Pac-Man ^__^

Saya ceritakan dahulu introduction game ni. Game ini diasakan oleh seorang warga Jepun. Asalnya game ini dinamakan sebagai PAKKU-MAN. Kemudian diubah kepada PUCK-MAN. Tetapi setelah ia memasuki negara2 eropah/barat, ia dipanggil PAC-MAN. Game ni simple je. si PEMAIN mesti cuba lari dari dimakan 4 Hantu yang dinamakan Blinky, Pinky, Inky dan Clyde. Pemain juga mesti makan sebanyak mungkin dot2 putih untuk mengumpul mata. Selain itu, si pemain juga boleh melemahkan hantu2 itu jika dia berjaya mendapatkan PIL KUAT. Pil ini boleh menjadikan hantu2 itu lemah dan pemain boleh makan hantu2 ini ketika mereka menjadi lemah. Kesannya, pemain akan mendapat mata yang berganda! Game ini kan berakhir jika kesemua nyawa pemain habis. OK. Itu serba sedikit tentang game PAC-MAN ini.

Apa motif saya ceritakan tentang game PAC-MAN ini? Haaa.. Anda semua perasan tak, game ini seperti melambangkan kehidupan seharian kita sebagai seorang Muslim?
Baiklah, bermula dengan si pemain sebagai seorang Muslim. Dia menjalani kehidupan sehariannya. Apa motif penciptaannya sebagai seorang manusia dan muslim?

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. 
(Az-Zari'at, 56)

Jadi, sebagai Hamba Allah kita mestilah beribadah kepada Allah sahaja. Kita mesti mencari all possible ways untuk beribadah kepada Allah semata-mata. Kita haruslah mengutip segala buah2 keimanan dan permata2 ketakwaan di sepanjang perjalanan kehidupan kita ini. Seperti didalam Game PAC-MAN, si pemain mestilah mengutip segala dot2 putih(permata2 keimanan seperti menolong orang susah, bersedekah, baca quran & etc) untuk mendapatkan mata yang banyak(mendapatkan pahala yang banyak).

Dalam proses mencari permata-permata keimanan itu, ada pula yang cuba menhalang. Siapa itu? itulah dia si Iblis (Blinky), si syaitan (Pinky), si nafsu (Inky) dan juga teman2 yang kufur dan cuba mengajak kita kejalan serong (Clyde). Apa yang perlu kita lakukan? Seperti didalam game PAC-MAN, si pemain mesti avoid dari 4 hantu itu, samalah kita sebagai seorang Muslim! Kita juga mestilah menjauhkan diri dari terpengaruh dengan iblis, syaitan, nafsu dan teman yang kufur. Dan jika kita berjaya menanam keimanan yang kuat didalm hati kita, seperti PAC-MAN yang berjaya mendapatkan PIL KUAT, kita mampu mengalahkan segala pujuk rayu syitan malah jika kita mampu, kita boleh mengajak kawan2 kita yang terpesong ke rah jalan yang lurus..=)

Hantu Pac-Man VS Jentera Iblis

 So, does it make a sense? harap2 adalah. Itulah dia serba sedikit sharing yang saya mampu nukilkan. Idea ini tiba2 datang semalam. Alhamdulillah, Allah kurniakan idea ni. dan Alhamdulillah saya mampu menukilkannya disini buat tatapan sahabat2 supaya kita semua boleh mengambil manfaat darinya. ^__^

Sekian dahulu, moga bermanfaat kepada seluruh muslimin dan muslimat. Wassalam.

p/s- lepas ni, kalau nak main PAC-MAN, imagine anda sedang melalui kehidupan anda sebagai muslim dan jangan sesekali termakan oleh tipu daya 4 hantu itu. ^__^

hantu-hantu PAC-Man ^__^

KHALAS!! ^__^


-anak.soleh-

1 comment:

Anonymous said...

cool man!
memberi kesan..