Monday, September 05, 2011

Seorang Aku dan Seorang Dia.. dan perbualan itu bermula..

Masa: 6 Pm
Lokasi: Hospital Awam
Pihak Terlibat: Seorang Aku dan Seorang Dia

katil seorang dia yang sudah pergi menemui-Nya..

Seorang Aku: Assalamualaikum. eh adik, dari tadi abang tengok seorang diri je. Mak ayah tak datang melawat?


Seorang Dia: Waalaikumusalam Warahmatullah Wabarakatuh. Aah bang, sorg je. Sape la nak melawat saya ni. Mak ayah pun sibuk sangat cari rezeki untuk keluarga saya.

Seorang Aku: OOoo. Adik tak makn ke? Nasi hospital tu tak terusik pun. Knape? Takde selera ke?

Seorang Dia: Tulah bang..orang lain mak ayah deyorg tolg suapkan, tolg temankn makan. Saya sorg2 je. nak mkn pun tkde mood. Sayu je hati ni rasa..


Seorang Aku: Hurm.. Tulah dik, nasib mnusia ni bukn semua sama. Allah jadikan nasib kita berbeza-beza. Allah dah tetapkan rezeki masing-masing.

Seorang Dia: Tau bang, saya redho atas ujian Allah ni. DIa Maha Mengetahui. Dia Tahu apa yang terbaik untuk saya. Walaupun kaki kanan saya dh takde, tpi stil Allah masih bagi saya nikmat bernafas udara segar ni. Ada orang yang sakit athma susah nak bernafas. Btul tak?

Seorang Aku: Betul. Bukan semua org berfikiran positif macam ni. Insyaallah, adik sntiasa akan dirahmati Allah SWT.

Seorang Dia: Tapi kan bang, perasan tak, ramai orang yang cukup nikmat Allah berikan, kesihatan yang baik, cukup panca indera tapi berani terang-terangan buat maksiat. Hari tu saya nampak selamba je remaja laki perempuan berjalan bepegang tangan, bergelak tawa. Pastu saya tengok kat TV, ramai orang Islam yang pergi konsert2 lagu, langsung tak ingt nak solat magrib. Ada permpuan yang pakai seksi bergelek-gelek sambil diperhati oleh laki2 sekeliling die. Deyorg semua tak takut ke azab Allah bang? Kalaulah Allah tarik nikmat kaki deoyrg mcm saya ni, baru deyorg nak blaja nak menghargai nikmat2 tu kot.

Seorang Aku: (terasa juga diri ni. Serba cukup nikmat Allah berikan, tetapi sedihnya nikmat2 ni digunakan kearah jalan yang menyimpang) Astargfirullah. Betullah dik. Betul sgt apa yang adik cakap tu. Terima kasih banyak2 atas peringatan adik tu.

Seorang Dia: Saya ni bang, walaupun cacat, orang gelar saya kurang upaya, tapi saya dah belajar macam2 karenah orang. Dah 3 tahun saya jadi penghuni hospital ni, dah macam2 orang keluar masuk dari wad ni. Ada yang buta, pekak, sindrom down, lumpuh, melecur 90%, otak lemab, dan mcm2 lagi. Semua ni mambuatkan saya rasa insaf dan bersyukur atas kurniaan Allah. Ada orang yang lebih teruk 10 kali ganda dari saya bang.

Seorang Aku: (Didalam hati) - aku cuba bermuhasabah semula tentang diri ni. Sudah lebih 2 dekad nyawa ini berjalan, masih belum mencapai kemanisan Iman itu. Solat pula masih belum khusyuk, akhlak juga masih belum cukup cantik. Astargfurullah. Ya Allah, malunya aku dengan hamba-Mu dihadapan aku ni! Perlahan-lahan diri ini mula mencari cahaya itu. Cahaya keimanan yang sangat indah itu!

Seorang Dia: Bang, saya kena pergi dulu ni. Saya dah dapat panggilan dari kekasih saya. Mungkin kejap lagi, pembantu dia datang ambil saya.

Seorang Aku: Ha? Awak ada kekasih? macam mana boleh kenal? Sejak bila?

Seorang Dia: Sambil tersenyum menjawab; sejak azali bang.. Saya pergi dulu ye. Assalamualaikum.

lantas terjaga dari lena..seorang aku itu terpinga-pinga memikirkan mimpi panjang itu tadi. Jam menunjukkan pukul 4.30 pagi. Minda terus ligat berfikir, kenapa adik yang tidur katil didepan aku muncul didalam mimpiku? Sejak aku masuk wad ni, tak penah aku nak sembang dengan dia. Tapi nape tibe2 die muncul dalam mimpi aku? Kelihatan beberapa jururawat dan seorang doktor muda mengelilingi katil adik itu. Apa jadi ni? Lantas aku bertanya seorang jururawat yang berdiri dekat dengan katil ku. Apa terjadi kak? Lantas dia mnjawab, "adik itu dah meninggal 5 minit lalu. . Ada komplikasi didalam otak dia".

Ya Allah! Dan Seorang Aku itu terus SPEACHLESS!!!!


-anak.soleh-

2 comments:

Fatimah bintun Qamar said...

hakim masuk hospital?ni pengalaman sebenar ke/ mahu dikongsikan bersama pembaca?

hakim.halim said...

bukan saya dan bukn cerita saya. Saya cuma berkongsi sebuah kisah. Moga bermnfaat ^__^