Monday, September 19, 2011

Kuncinya, Rebut nikmat sihat itu sebelum datang sakit itu..

Sabda Nabi Muhammad SAW dalam kata lain- "rebutlah Masa sihatmu sebelum datang masa sakitmu"

Ya, memang benar, rebutlah masa sihat kalian sebelum datang masa sakit kalian. Percayalah, masa hidup mu tak panjang. Hari ni kau gembira tertawa bersama sahabatmu, esok kau menangis sendirian di katilmu. Terbaring kesakitan. Ketika itu akan muncullah memori2 mu yang indah yang pernah berlaku semasa kau sihat. Kau akan teringat masa kau makan bersama keluargamu, kau akan terkenang masa bermain bersama temanmu dan ketika itu mungkin air mata mu akan mengalir, mengenangkan dirimu yang sedang terbaring kesakitan di atas katil.
Azrul Hisham

Semalam saya dan teman2 kelas yang lain bermusafir dengan hajat untuk melawat sahabat kami Azrul Hisham di Johor. Beliau merupakan sahabat sekelas kami. Kini dia menghadapi sakit Buah Pinggang. Kedua-dua buah pinggangnya gagal berfungsi dan kini beliau hanya bergantung kepada mesin Dialisis untuk meneruskan hidupnya. Seminggu beliau perlu dialisis sebanyak 3 kali. Bila mendengar perkongsian darinya, Ya ALLAh, dalam hati ini berasa betapa diri manusia ini sangat lemah. Betapa hidup kita ini hanya bergantung kepada Allah SWT. Jika Dia menarik satu saja nikmat dari badan kita, pasti kita akan melalui kehidupan yang sukar. Medengar pengalaman Sahabat kami ini ketika mula2 menghidapi penyakit ini amat menyedihkan. Beliau muntah2 darah, 2 bulan tiada selera makan, pening2 kepala, pitam, mimpi2 yang menakutkan dan bermacam-macam lagi. Kasihannya. Dengan bekalan ubat2 yang banyak. Sehinggakan, ada satu jenis ubat itu dia perlu mengambilnya sebanyak 4 biji sekali makan. Itulah dose yang paling maksimum. Allahuakbar.


Air pula, dia hanya boleh minum sehari sebanyak 500-750 ML sahaja. Lebih kurang air mineral botol kecil. Bayangkan jika anda pada semalamnya boleh minum air bergas bermacam-macam perisa, makan sebanyak mana anda ingin, tetapi tiba2 hari ini nikmat2 itu telah ditarik dari anda? Apakah perasaan anda? Bersediakah anda? Adakah ketika itu anda akan mula berasa menyesal kerana tidak BETUL2 MEREBUT nikmat sihat anda dahulu? Cuba muhasabah semula. Adakah ketika kita sihat ini kita sudah banyak melakukan amal kebaikan?
mendengar perkongsian pengalaman dr Sham

krew lawatan ^__^
Jika harini anda mampu berlari, anda mampu makan apa sahaja yang anda inginkan, anda mampu minum sebanyak mana anda idamkan, ingatlah sahabat, nikmat itu tidak kekal. Ia bersifat pinjaman dari DIA. Ia tidak kekal. Suatu hari nanti nikmat2 ini pasti akan hilang dari sisi anda. Jadi, selagi anda mampu merebut nikmat sihat ini, selagi anda mampu grab nikmat sihat ini, gunakanlah ia dengan sebaiknya. Ingatlah pesan nabi, Rebutlah nikmat sihat sebelum datangnya nikmat sakit. Sesungguhnya sabda Baginda amat benar dan bermanfaat. ^__^


P/S- Jaga Diet Pemakanan anda. Jangan main sumbat je ye ^__^
anak.soleh ^__^


No comments: