Friday, December 02, 2011

beginilah sepatutnya reaksi kita .. =)

Anda Sayang Rasul? :)

Assalamualaikum Warahmatullah Wa Barakatu. Innalhamdulillah. Segala Puji bagi Allah, Pemilik kerajaan langit dan bumi. Pencipta segala yang wujud didunia. Penyemai rasa cinta kepada Hati-Hati manusia. Subhanallah, jika ingin ditulis segala kehebatan Allah, pasti tidak mampu saya nukilkan. Terlalu Banyak! Masyaallah, tidaklah semua itu terjadi, tanpa ke-izinannya yang Maha ESA. :)

Saudaraku yang dikasihi,
Jika ada teman2 anda yang melakukan mungkar, apakah tindak balas yang anda akan lakukan? Adakah dihati anda akan wujud perasaan ingin menyisihkan diri mereka dari hidup anda? Adakah anda akan merasakan, diri mereka yang terjerumus dengan kemaksiatan itu hina? Sehinggakan anda merasakan keperluan untuk menjauhkan diri dari mereka? Dan seterusnya membiarkan saja mereka terus asyik didalam "kenikmatan" maksiat itu? Adakah ini yang anda ingin lakukan wahai saudaraku?

Ya, mungkin anda merasakan diri mereka yang leka dengan maksiat duniawi itu tidak perlu diendahkan. Mungkin ada yanag akan mengatakan seperti ini, "alah, mereka yang pilih jalan tu, biarkanlah mereka". Nauzubillah, Minta kita dijauhkan dari berfikir seperti itu. Tahukah anda bahawa Rasulullah SAW amat dekat dengan pesalah2? Tahukah anda bahawa Nabi Muhammad SAW tidak menyisihkan pelaku maksiat? Tahukah anda Rasulullah SAW tidak pernah menghina orang2 yang melakukan maksiat? Subhanallah, hebatnya keperibadian Rasulullah itu. Baginda tidak pernah menyisihkan pelaku maksiat bahkan Baginda sentiasa mendekati para pelaku kesalah.

Inilah yang sepatutnya kita ikuti. Dizaman ini, kita perhatikan masyarakat menyisihkan pelaku-pelaku kesalahan. Mereka yang melakukan kesalahan ini dibiarkan tanpa ada yang sudi mendekati dan memimimpin kembali ke Jalan Sirotul Mustakim. Orang-orang yang baik ini merasakan diri mereka suci dan bersih tanpa dosa. Mereka tidak memperdulikan orang lain yang terjerumus kelembah maksiat. Inikah yang dikatakan Ukhwah Muslimin? Seorang Muslim itu seharusnya saling mengasihi sesama saudaranya. Mengasihi disini merangkumi Skop yang sangat luas. Menegur sahabat yang melakukan kesalah juga sebahagian dari kasih sayang.

Perkara yang paling penting, jangan merasakan diri anda sudah mulia kerana anda rajin melakukan Ibadah dan menjauhi maksiat. Hakikatnya, anda tidak pernh tau apakah kesudahan hidup anda, sama ada mati dalam keadaan Hina atau Mulia. Kan?

Jadi, seharusnya kita sebagai seorang yang bergelar Muslim, Mukmin, mestilah mendekati sahabat2 yang melakukan maksiat. Mereka mungkin tersilap atau terlupa, jadi tanggungjawab kitalah untuk mengingatkan mereka kembali. Jangan pernah merasakan diri anda hebat dengan ibadah2 yang anda lakukan kerana dikhuatiri ia akan berakhir dengan Riak dan Ujub seterusnya meleburkan pahala2 ibadah anda. Mahukah anda menjadi seperti itu? Nauzubillah min zalik. Akhir kata, mari kita hayati kisah ini. Moga disana ada manfaat yang boleh kita ambil, Insyaallah :)


Dalam riwayat Muslim disebutkan bahwa Abu Hurairah r.a berkata, Ketika kami sedang duduk bersama Rasulullah Saw, seorang laki-laki datang seraya berkata, Wahai Rasulullah, binasalah aku!

Rasulullah bertanya, Apa yang terjadi padamu?

Laki-laki itu menjawab, Aku telah melakukan hubungan suami-istri dengan istriku padahal aku sedang berpuasa Ramadhan.

Lalu Rasulullah Saw bertanya, Apakah ada seorang hamba sahaya yang kamu merdekakan?

Dia menjawab, Tidak.

Nabi bertanya lagi, Mampukah kamu melakukan puasa selama dua bulan berturut-turut?

Dia menjawab, Tidak.

Nabi bertanya lagi, Apakah kamu mampu memberi makan sebanyak enam puluh orang miskin?

Dia menjawab, Tidak.

Abu Hurairah berkata, Nabi Saw terdiam sejenak lalu pergi. Pada saat kami masih dalam keadaan terdiam seperti itu, beliau datang membawa sekeranjang kurma seraya bersabda, Mana orang yang bertanya itu?

Laki-laki itu menjawab, Aku di sini.

Nabi berkata, Ambillah kurma ini dan bersedekahlah dengannya.

Lalu laki-laki itu berkata lagi, Wahai Rasulullah, apakah sedekah ini harus aku berikan kepada orang yang lebih miskin daripada aku? Demi Allah, tidak ada satu keluarga pun di antara dua distrik perkampungan ini yang lebih miskin dari aku!

Mendengar jawaban dengan kata-katanya ini, Rasulullah tertawa hingga tampak gigi gerahamnya seraya bersabda, Berilah keluargamu makanan dengan kurma ini.

-anak.soleh- :)

No comments: