Sunday, April 10, 2011

::Kelebihan Al-Quran dan Surah serta Ayatnya:: =)

"Sebaik-baik kamu adalah orang yang mahu mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya kepada orang lain"
(Riwayat Al-Bukhari)


"Bacalah Al-Quran, kerana pada hari kiamat kelak dia akan datang memberikan syafaat kepada pembacanya"

(Riwayat Muslim)


"Mahukah aku beritahukan kepadamu satu surah Al-Quran yang nilainya paling agung sebelum engkau keluar dari masjid? Baginda lalu memegang tanganku. Ketika sudah hampir keluar, aku berkata; 'Ya Rasulullah, tadi engkau berkata bahawa engkau akan memberitahukan kepadaku surah Al-Quran yang nilainya paling agung' Baginda bersabda; 'Iaitu surah Al-Fatihah, dialah al-Sab'ul Matsaanii(tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang) dan al_qurannul Azim yang diberikan kepadaku"

(Riwayat Al-Bukhari)


"Sesiapa yang membaca dua ayat terakhir daripada surah Al-Baqarah pada malam hari maka sudah cukup baginya"

(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

note: Sudah cukup baginya = ada pendapat yang mengatakan terjaga dari sebarang yang tidak disukai sepanjang malam, ada juga berpendapat seperti melakukan Qiyamulail.


"Ya Abu Munzir, tahukah engkau ayat manakah daripada Al-Quran yang telah engkau hafal seluruhnya yang nilainya paling agung? Aku menjawab; 'Ayat Kursi'. Baginda lalu menepuk dadaku lalu bersabda; 'semoga ilmu yang kau miliki membuatmu gembira, wahai Abu Munzir"
(Riwayat Muslim)


"Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: 'pada hari kiamat kelak, Al-Quran beserta mereka yang mengamalkannya didunia akan didatangkan sementara surah Al-Baqarah dan Ali-Imran berada dibarisan hadapan, keduanya saling berhujah(berkaitan masalah mereka yang mengamalkan kedua-duanya didunia"

(Riwayat Muslim)


* HADITH-HADITH INI DIPETIK DARI KITAB RIYADUS SOLIHIN, JADI SUMBERNYA INSYAALAH SAHIH. =)

moga kita sama-sama boleh mengamalkannya, insyaallah! =)


-anak.soleh-

1 comment:

Anonymous said...

Semoga ALLAH Merahmati