Monday, April 04, 2011

Muslim keatas muslim lainnya haram maruahnya...

Wahai orang-orang Yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan Yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya Yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya Yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadaNya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.
Al-Hujurat: 12

Sabda Rasulullah:
"Jauhilah kamu berprasangka buruk kerna prasangka buruk itu merupakan perkataan yang paling dusta. Janganlah kamu saling selidik menyeidik, saling bersaing dalam keduniaan, saling benci membenci dan saling berpaling. Jadilah kamu para hamba Allah yang saling bersaudara sebagaimana telah Allah perintahkan. Seorang Muslim adalah saudara Muslim lainnya, dia tidak layak menzaliminya, merendahkannya dan menghinanya. Takwa itu ada disini. Lalu baginda menunjukkan ke dadanya. Cukuplah seseorang dikatakan melakukan dosa jika dia menghina saudaranya sesama Muslim. Setiap Muslim atas Muslim lainya Haram darahnya, Kehormatannya, dan hartanya. Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada bentuk tubuh dan rupa paras kamu, namun Dia melihat kepada hatimu"
Riwayat Muslim


Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.
Al-Hujurat 6


-anak.soleh-

No comments: