Saturday, July 02, 2011

Diatas Jalan Lurus itu Aku Menyimpang...

Ya Allah, dalam perjalanan aku menuju Mu,

Diatas jalan lurus itu aku menyimpang,

Atas kejahilanku membaca peta hidupku,

Aku sentiasa menyimpang,

Tanpa aku berusaha untuk belajar dari kesilapan aku,

Membetulkan kejahilanku,

Aku tetap meneruskan penyimpanganku,

Sehinggalah aku jauh tersesat,

Dan jalanku kian gelap gelita, mata hatiku teraba-raba,

Diketika itu aku mula menyedari atas kesilapanku,

Kegagalan membaca peta hidupku-itulah dia Al-Quran Karim,

Ku rasakan hatiku kian keras, aku perlukan sokongan dariMu Ya Rabb,

Bantulah aku untuk terus istiqamah diatas Jalan-Mu itu,

Jalan yang dimana tiada tandingan kesuciannya,

Jalan yang menuntut kesabaran dan keistiqamahan pedagang2 yang melaluinya,

Jalan yang menjamin kebahagian kepada pengikutnya,

Itulah dia, Jalan menuju Diri Mu yang Agung.

Allah, aku memohon lindungan-Mu,

Dari gangguan Si iblis yang tidak pernah henti memujukku menjauhi-Mu,

Aku mohon keselamatan dari Si durjana yang tidak penah bosan mengajakku menyimpangi jalan-Mu,

Aku mohon agar aku diperlihatkan batil sebagai batil,

Dan yang Haq sebagai Haq.

Terimalah doa dari hamba-Mu yang hina lagi fakir ini Ya Ilahi…


Al-Fakir ila Rabbihi,
Hakim.Halim


-anak.soleh-

No comments: