Wednesday, August 10, 2011

burn like hell !! eh, in fact, memang dalam hell !



Assalamualaikum WBT. Pernahkah anda terfikir bagaimana rasanya kulit anda dibakar api? Pasti anda pernah merasai pengalaman kulit melecur akibat bermain bunga api@mercun atau ketika memasak, minyak dikuali terpelanting lalu terkena ditangan anda. Bagaimana rasanya? Sakitkan? Tapi rasanya dari 100% kulit dibadan anda, cuma 5% saja yang melacur kot. Belum pernah lagi anda merasai melecur 50% atau 90% atau paling teruk, 100%. Belum kan?

sakitnye!! Tapi ni baru didunia, bagaimana diakhirat pula?
Tapi takpe, saya nak anda semua cuba bayangkan suatu hari ketika anda tidur, katil anda terbakar dan selimut anda juga terbakar. Agak-agaknya apa akan terjadi pada anda? Rasa-rasanya berapa peratus kulit badan anda akan melecur?

Sakit akibat melecur itu sangat perit. Pedihnya jangan dibilang. Bayangkanlah jika kulit belakang badan anda melecur teruk. Dan pada masa yang sama, kulit bahagian hadapan juga melecur teruk. Bayangkan bagaimana anda nak tidur? Nak meniarap rasa sakit, nak baring pun rasa sakit. Peritkan? Cuba anda selami ayat ke 41 dari surah Al-A'raf:

"Disediakan untuk mereka tikar tidur dari api neraka, dan di atas mereka ada selimut (dari api neraka) dan Demikianlah Kami membalas orang-orang Yang zalim (disebabkan keingkarannya)"

Seramkan? Bagaimanakah agaknya rasa sakit ketika itu. Just imagine u r lying on a burning mattress and u r covered by a burning blanket! Like hell sakitnya! In fact memang dalam hell pun. Pasti sangat pedih. Tak boleh nak diterangkan bagaimanalah rasa sakitnya. Yang pasti, kesakitan itu memang tahap gaban sakitnya. Jadi, apa lagi? Sebelum nyawa kita ditarik, marilah kita bertaubat! Janganlah kita menjerumuskan diri kita kedalam golongn orang-orang zalim yang mengingkari suruhan Allah SWT.

bayangkan kulit anda melecur macam ni...

Sebelum saya akhiri nukilan dipagi ini, renungilah ayat Allah ini. Dipetik dari surah An-Nisa' ayat 56:

"Sesungguhnya orang-orang Yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan kami, Kami akan membakar mereka Dalam api neraka. tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit Yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. dan (ingatlah) Sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana"

Ya ALLAH!!! Sakitnya. Bayangkan kulit anda dibakar setiap saat. Jika kulit sudah hangus, ia akan tumbuh semula seperti sediakala dan dibakar kembali. Proses ini akan berterusan sehingga bila saya pun tak tahu. Allah saja yang Maha Mengetahui. Jadi, sebelum kita terjerumus ke lembah neraka, marilah kita sucikan diri kita, jiwa kita dan pilihlah jalan yang menuju Allah, Jalan yang lurus yang menjamin keselamatan mereka-mereka yang melalui jalan itu.. ^__^

Tunjukilah kami jalan yang lurus ya Allah..=)

Sekian dahulu, wassalam. Smoga entry kali ini turut memberi manfaat kepada saudara-saudari sekalian!!


anak.soleh

1 comment:

*Nadiah::Syaimaa'::Hamizah* said...

salam.
katil dan selimut terbakar is ngeri.
sakit.
even nyamuk yg kacau tidur pun kita dah resah semacam, apatah lagi yg ni.
jzklh for the sharing.

-syaimaa'-