Saturday, September 03, 2011

nikmat berkeluarga ^__^

Tergambar senyuman ceria ^_^
Sesungguhnya nikmat dari Allah itu memang sangat banyak! Nikmat kesihatan yang baik, umur yang panjang, nikmat makanan dan minuman yang enak dan lazat, nikmat mendapat pendidikan yang formal dan macam-macam nikmat lagi. Tidak dilupa juga nikmat berkeluarga. Ya, nikmat berkeluarga merupakan satu nikmat yang sangat manis. Allah kurniakan setiap dari kita dengan orang-orang sekeliling kita yang sayangkan kita, yang acknowledge kewujudan kita, yang menghargai kita dan menerima kita seadanya. Cuba bayangkan jika Allah jadikan kita hidup sendirian tanpa keluarga, tanpa teman, hidup sebatang kara tanpa ada yang menemani, tiada yang memperakui kewujudan kita dimuka bumi ini, yang tidak menghargai sebarang kejayaan kita dan yang tidak mengasihi kita, adakah kita akan berasa bahagia?

Anak-anak zaman sekarang ramai yang menderhakai ibubapa mereka sama ada secara mereka sedari mahupun tidak. Derhaka secara terang-terangan seperti meninggi suara, tidak mempedulikan mereka atau berlaku zalim terhadap mereka. bagaimana pula secara tidak kita sedari? Contohnya jarang pulang kerumah, jenuh mak ayah kita call pulang balik tapi kita tidak juga pulang, atau kita merasakan mereka itu beban dalam hidup kita.
 
inilah keluargaku..=)


Jadi, apa yang ingin saya tekan kan disini, selagi kita mempunyai mak ayah, adik beradik dan keluarga atau teman, hargailah ia. Jangan kita berangan-angan ingin hidup seorang diri kerana manusia itu diciptakan untuk hidup didalam jemaah atau secara bermasyarakat. Ketahuilah sesungguhnya nikmat berkeluarga itu satu nikmat yang indah dan menggembirakan! ^__^


mereka saudaraku =)
bersama ibuku tercinta ^__^
bersama anak buahku tercinta =)

ibuku bersama cucu kesayangannya ^__^



















anak.soleh =)