Saturday, November 27, 2010

Bila mengutip hutang...

Assalamualaikum WBT kepada semua umat Muhammad Abdullah SAW..

Firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah, ayat 280:

"Dan jika (orang yang berhutang itu) dalam kesulitan, maka berilah tenggang waktu sampai dia memperoleh kelapangan. Dan jika kamu menyedekahkannya, itu lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui"
terfikir saya untuk menulis sedikit mengenai akhlak kita bila nak mengutip hutang. sememangnya kita sebagai student slalu gak memberi pinjam kepada kawan-kawan kita. kan?jadi bagaimanakah sikap kita bila nak mengutip balik hutang tu?

"eh man, bagi la cepat duit RM5 yang kau pimjam semalam. aku nak pakai ni! ish ko ni..."

"siti, semalam kat pasar malam ko pinjam duit aku kan?ha, taktau nak bagi balik ke?takkan nak buat harta kot kawan... aku pun nak pakai duit gak"


kasarkan bahasa2 yang digunakan dalam dialog diatas?pasti orang yang berhutang tu rasa kecil hati. mungkin dia memang tengah kesuntukan wang ke time tu, duit PT tak masuk lagi ke, JPA tak bank-in lagi ke or whatever sebab la. sebab tu, dalam surah A-Baqarah Allah dah bagi panduan pada kita macam mana nak kutip hutang kita.

1. cakaplah dengan kawan kita baik2. kalau betul kita tengah tiada duit, bagitau betul2, lembut2.

"nur nur..aritu kmu pinjam duit saya kan..boleh tak saya nak duit tu sekarang?saya tak cukup duit nak beli lnch la nur.."

"atan, semalam kat cafe ko ada pinjam duit aku kan?ha, sekarang ko ada duit tak bayar balik?kalau takde takpe, ko bagi esok pun takpe.."


macam ni la baru baik. orang yang pinjam pun rasa dihargai je. kan?

2. Kalau kita just sedekah duit tu, ha lagi bagus! kalau membe kita pinjam just RM2 ke, RM3 ke, kalau kita seekah pun alangakah baik untuk kita dan untuk dia.kn? lagipun harta yang kita bagi pinjam tu bukan milik mutlak kita. ia milik Allah juga.kan? sekian dahulu..marilah kita sama-sama beramal dengan ayat 280 surah Al-Baqarah tu ye..=)


-anak.soleh-

No comments: