Friday, May 27, 2011

.:Hijab & Wanita:.







*HIJAB IS MY CHOICE!!*

*GIVE OUR FREEDOM!!*

*HIJAB IS OUR RIGHT!!*

*LONG LIVE WITH HIJAB!!*

*DO NOT TAKE OUR RIGHTS!!*

*DO NOT ROB OUR HUMAN RIGHTS!!*

Assalamualaikum. Seperti yang anda lihat gambar2 diatas serta slogan2 yang dilaungkan oleh kaum wanita. Disana wanita2 ini berjuang untuk dapatkan hak mereka. Hak untuk memakai hijab @ tudung. Ya, mereka mengadakan demonstrasi membantah tindakan kerajan France mengharamkan pemakaian hijab disekolah. Di satu tempat yang lain, wanita yang berhijab di pandang hina, seolah-olah mereka itu pengganas. di satu tempat yang lain, wanita yang berhijab dianggap tidak moden, otak lupuk, mundur, tak pandai ikut fesyen and etc.. Hurm..

Sebenarnya, bagi mereka Hijab itu satu kewajipan bukannya simbol pakaian agama. Mereka sanggup bangkit menyuarakan rasa hati mereka. Di satu tempat lain, syarikat-syarikat swasta mengharamkan pemakaian hijab. Jika mahu bekerja, mesti pakai skirt, atau seluar slack ketat beserta kemeja singkat. Yang paling penting, NO HIJAB!! Hurm..


Tetapi, di satu kawasan lain didalam dunia ini, ada wanita muslim yang dengan sengaja mengendahkan arahan Memakai Hijab. Sedihkan? di barat sana, para wanita muslim berusaha keras cuba menyuarakan ketidakpuashatian mereka terhadap arahan yang mengharamkan Hijab tapi di satu ceruk dunia yang lain(narrow kan skop kita di Malaysia) ramai wanita Islam yang tidak memakai hijab. Katanya belum sampai seru, belum ada keinginan, masih muda, hijab fesyen kolot, dan ada juga yang suka bagi alasan, tak pakai hijab tak semestinya hati jahat. Hurm.. Memang betul tak pakai hijab tak semestinya hati jahat TETAPI, it shows that u r openly direspect what Allah ask u to do. kan?


Saya rasa arahan memakai tudung itu sudah diketahui UMUM. malah orang bukan islam pun tahu, BAHAWASANYA wanita Islam WAJIB memakai tudung. Sedihkan, ketika ada satu group wanita mempertahankan hak mereka untuk terus memakai Hijab, ada pula satu group wanita lain(yang beragama ISLAM) cuba mengatakan memakai hijab itu satu tndakan menzalimi mereka dan hjab itu fesyen yang ketinggalan zaman. HELLO?? Hijab tu sememangnya bukan satu fesyen, tetapi satu kewajipan. Kewajipan yang disuruh Allah sejak zaman Nabi Muhammad SAW sehinggalah kiamat. tetapi masih ada wanita yang tidak mengendahkan suruhan ini?
Bila dengar lagu Sami Yusuf- HIJAB, hati rasa sedih dan sayu. Betapa kuat dan tabahnya para muslimah di eropah dan dibarat mempertahankan hak mereka. Mereka digelak, dicaci, dianak tirikan dan bermacam-macam lagi ujian yang mereka terima but still they are strong. Mereka berlawan, semangat mereka tak luntur kerana meraka yakin hijab itu memang satu kewajipan yang mesti merek pertahankan. Mereka bangga memakai hijab. tetapi satu kumpulan di Malaysia ni rasa malu memakai hijab. Astargfirullah. Ya Rabbi, Bantulah kami!
Mohon maaf jika kata-kata agak kasar. Saya cuba meluahkan perasaan. Kenapalah mereka-mereka yang bergelar Islam masih tidak mengendahkan suruhan memakai Hijab. Tidakkah mereka tahu bahawa nyawa mereka tu tiada jaminan. Bila2 masa saja ajal boleh datang. Kalau mereka ditakdirkan mati ketika free hair?? Nauzubillah. Saya tak kata mereka yang tak bertudung ni jahat, cuma saya katakan disini mereka yang tak bertudung itu, seorang yang tidak hormat kepada suruhan AlLAh SAW. Kalau seorang hamba didapati tidak hormat pada rajanya, pasti kepala dipancung. Jadi bagaimana pula seorang hamba yang tidak menghormat aahan ALLAH, Tuhan mereka? Fikir2kanlah wahai sahabatku.. Moga entry ini ada manfaatnya buat semua kaum Muslimah dan juga Muslimin, Insyaallah. Sekian dahulu.. =)


What goes through your mind?
As you sit there looking at me
Well I can tell from your looks
That you think I’m so oppressed
But I don’t need for you to liberate me


My head is not bare
And you can’t see my covered hair
So you sit there and you stare
And you judge me with your glare
You’re sure I’m in despair
But are you not aware
Under this scarf that I wear
I have feelings, and I do care

CHORUS:
So don’t you see?
That I’m truly free
This piece of scarf on me
I wear so proudly
To preserve my dignity...

My modesty
My integrity
So don’t judge me
Open your eyes and see...
“Why can’t you just accept me?” she says
“Why can’t I just be me?” she says
Time and time again
You speak of democracy
Yet you rob me of my liberty
All I want is equality
Why can’t you just let me be free?


-anak.soleh-

No comments: