Saturday, August 14, 2010

Di Bawah Langit-Mu..





Di bawah langitmu Bersujud semua Memuji memuja asmamu Dan bertasbih semua Makhlukmu tunduk Mengharap cinta dan kasihmu

Indahnya bait-bait lirik lagu ni..saya petik dari lagu Opick, Dibawah langitMu.
Ya, dibawah langitMu, langit Allah SWT. langit yang didirikanNya tanpa sebarang tiang. just Imagine dude. interesting, amazing and fantastic!! Perhatikan firman Allah ni, dipetik dari surah Ar-Ra'd, 2:

"Allah yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat...."

Ha, selarikan dengan apa yang saya cakap? kalau kita perhatikan bait lagu tadi, apa yang saya boleh interpret dari lirik tu ialah, semua makhluk, tak kira manusia, haiwan dan tumbuhan, semuanya, tunduk, bersujud, mengharap kasih sayang Allah. bila saya dengar lagu ni, saya terus terfikir, rupa-rupanya begitu ramai makhluk yang taat dan bersujud pada ALlah. bukan saya seorang, bukan anda juga. malah seisi alam ni. dari manusia didarat sampai la hidupan di laut, langit dan dimana jua. semuanya memuja Allah, mengingati Allah. jadi katakanlah, andai saya tidak mengingati Allah hari ni, sebenarnya masih ramai lagi yang ingat pada Allah. Plus, Allah tak akan tereffect pun dengan tindakan saya yang tak ingat padaNya. malahan saya sebenarnya yang rugi hari ni. anda faham maksud saya?saya nak petik satu verse dari Al-Quran tapi tak ingat surah apa. tapi dalam ayat tu Allah berfirman, sama sahaja bagiKu jika hamba-hambaKu tidak sujud padaKu. Allah tak tergugat pun. sebab Dia yang menciptakan makhluk-makhluk ni. kalau Allah nak, Dia dengan mudah boleh menghapuskan kita dan mencipta manusia lain.kan? logik kn apa yang saya cuba utarakan ni?

Sekarang mari kita fokus pada ayat ni. dipetik dari surah An-Nur, 41. Allah berfirman:

"Tidakkah engkau Muhammad tahu bahawa kepada Allah lah bertasbih apa yang dilangit dan dibumi, dan juga burung yang mengembangkan sayapnya. Masing-Masing sungguh telah mengetahui (cara) doa dan bertasbih. Allah maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan."

Subhanallah..Maha Suci Allah ya Rabbi. dibawah langit Allah..semua makhluk bertasbih dan berdoa. dibawah langitMu, ikan dilaut mendapat makanan. dibawah langitMu, singa di hutan mendapat habuan. dibawah langitMu, burung dilangit mendapat rahmat. dibawah langitMu, kita, manusia mendapat tempat tinggal, makanan, kasih sayang...semuanya dibawah langitMu..langit Allah yang tanpa tiang.berwarna biru indah. alangkah maha Penyayangnya Allah. doa hamba-hambaNya kepadaNya ada dimana-mana sahaja. dari dalam laut, atas darat mahupun diudara. betapa Maha Mendengarnya Allah kan?

"Dan semua sujud kepada Allah baik yang di langit maupun dibumi, baik dengan kemahuan sendiri ataupun terpaksa..." (Ar-Rad, 15)

Anda lihat? sekali lagi bukti saya bawakan dari kitab petunjuk kita, Al-Quran karim. hmm.. bukti sebenarnya dah banyak depan mata kita kan. just tinggal kita je. nak grab atau leave it..tapi ingat, kalaupun kita tak grab, akan ada orang lain yang akan grab. kerugian kita sudah..kan?
saya tetap akan grab. sebab saya dah nampak jaln saya. bagaimana dengan anda? saya dah berazam! saya nak termasuk dalam golongan yang bersujud kepada Allah dibawah langitNya!! ayuh mari kita semua sahabat-sahabat sekalian!! mari kita sama-sama bertasbih, mengharap cinta dan kasihNya. Allahu Akram!


saya berdoa semoga saya dan anda sentiasa berada dalam linkungan kasih sayang Allah..


Di bawah langitmu Bersujud semua Memuji memuja asmamu Dan bertasbih semua Makhlukmu tunduk Mengharap cinta dan kasihmu


-anak.soleh-

1 comment:

Danial Izzat Zulbahari said...

usah angkuh tak mahu bersujud sbg hamba.
usah angkuh utk terus hidup meraba-raba.
jika baru, mulakan perlahan-lahan.
kelak kelamaan akan menjadi nadi kehidupan.

:)