Tuesday, August 17, 2010

Doa dari seorang teman..


Assalamualaikum sahabat..

dear readers,

Saya ada terima satu mesej dari seorang teman. saya suka sangat doa tu. so, i would like to share here the doa. amat memberi semangat pada saya!!

Bismillah.

Ya Allah, kadang-kadang insan ini lemah, maka Kau kuatkanlah,
Kadang-kadang dia resah maka tenangkanlah,
Kadang-kadang dia gentar maka campakkanlah keberanian ke dalam hatinya,
Dia meminta maka kabulkanlah,
Dia berjuang maka permudahkanlah,
Dia menuntut ilmuMu maka faqihkanlah,
Dia sangat sayang padaMu maka sayangilah dia,
Dia yakin padaMu maka Kau maha tahu apa yang terbaik untuknya...


Baguskan doa ni?saya amat tersentuh bila baca kali pertama. saya teringat satu hadith nabi Muhammad. tapi saya lupa nama perawinya. hadith itu lebih kurang berbunyi begini.

'bila seorang sahabat mendoakan sahabatnya yang lain tanpa pengetahuan sahabatnya itu, maka malaikat akan berdoa, 'Ya Allah kabulkanlah doa orang ini'.

saya akan cuba cari balik hadith asalnya insyaallah. tapi isinya lebih kurang macam itu lah. jadi, mari kita berdoa untuk sahabat-sahabat kita agar doa kita juga akan mudah dimustajabkan oleh Allah!! saya akan sentiasa doakan sahabat-sahabat saya insyaallah. anda? jangan selfish ye. ingat, dalam doa anda, sekurang-kurangnya mesti ada orang-orang ni:
1. Nabi Muhammad
2. Ayah dan Ibu
3. Guru-guru
4. Kaum keluarga
5. Sahabat
6. Diri sendiri jangan lupa!
7. Umat muslimin dan muslimat.

ya, ini salah satu basic structure doa yang saya suggestkan. anda nak ikut? jom bersama sama saya. kita berdoa sama-sama. saya dah angkat tangan. anda?=)

Kepada teman saya tu, semoga Allah kurniakan dia kerahmatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat.=)

-anak.soleh-

5 comments:

Danial Izzat Zulbahari said...

mantap!

Beejan said...

Teman mane ni hakim..asal tk btaw je nme die..hehe

hakim.halim said...

haha..takpe la najib.sape yang bg msj tu, die je yang tahu...hehe=)

ramizah said...

bagus! betul kata najib tu..sapa gerangan kwn tu?

Anonymous said...

izin share doa :)