Wednesday, May 18, 2011

maka nikmat Allah mana yang kamu DUSTAKAN?

"Maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?"


Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh. Semoga dipagi hari yang serba indah dan nyaman ini(salah satu nikmat Allah yang tidak terbalas-Kurniaan waktu pagi yang indah),kita berada dalam keadaan sihat walafiat.

Alhamdulillah ala kulli nikmat. Segala Pujian untuk Allah atas segala nikmat. Nikmat. ma makna nikmat? apa itu nikmat? Nikmat ialah segala yang dikurniakan oleh Allah. boleh jadi nikmat itu hadir dalam bentuk kepayahan, kesenangan, keperitan dan sebagainya. Dalam surah Ar-Rahman, Allah SWT berfirman, dalam bentuk persoalan - Maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan? Allah tekankan diantara nikmat-nikmat. Ia menunjukkan kata jama' atau plural. Hakikatnya, begitu banyak nikmat Allah yang kita dapat. Nikmat yang terbesar ialah apabila kita dikurniakan Al-Quran Karim. Lihat maksud ayat 1-2 dari Surah Ar-Rahman:

"(Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya. Dia lah Yang telah mengajarkan Al-Quran"

Didalam ayat diatas, Allah memperkenalkan diri-Nya sebagai tuhan yang maha Pemurah. Yang tidak henti-henti mengurniakan nikmat kepada hamba-hambaNya. Sifat Ar-Rahman Allah meliputi segala sesuatu - Manusia(Muslim atau Non-Muslim), Haiwan, Tumbuh-tumbuhan dan segala makhluk dilangit dan juga dibumi.

Bayangkan bagaimana Allah memberi makanan kepada semua Makhluk ciptaanNya bermula dari sekecil-kecil makhluk hinggalah sebesar-besar makhluk. Anda cuba bayangkan, berapa banyaknya jumlah makhluk ciptaan Allah SWT. Betapa Maha HEbatnya Tuhan, dengan kekuasaanNya, dengan keagungan KerajaanNya Dia mentadbir semua makhlukNya tanpa kecacatan sedikitpun. Didalam surah Hud, ayat 6:

"Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk Yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah Yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya"

Maka nikmat Allah yang mana kamu dustakan? tetapi hakikatnya rasa syukur itu susah untuk kita amalkan. Lihat saja apabia kita dikurniakan nikmat, apabila doa kita dimakbulkan kadang-kadang kita lupa untuk mengucapan kata yang cukup mudah - Alhamdulillah. Sedangkan sebelum kita dapat mencapai keinginan kita, tak henti-henti kita berdoa, Ya Allah kurniakanlah aku...kurniakanlah aku.. Manusia itu mudah lupa kan? Samalah diri yang sedang menulis ini. Cukup senang lupakan nikmatA llah. Bila diri diuji, baru terhegeh-hegeh cari Allah, minta doa setiap waktu. Astargfirullahal Azim.. 'Maka nikmat Allah yang mana kamu dustakan'...

Untuk bersyukur itu kadang-kadang lebih susah dari sabar. Bila ditimpa ujian, mulut akan berkata sabar...sabar. Pasti ada hikmahnya. Hati akan mudah kembali kepada Allah. Ye lah, sebab kita nak minta pertolonganNya. Tetapi, bila diberikan nikmat...hurm.. Terus ingat nak enjoy. Nauzubillah Min Zalik. Moga kita semua terlindung dari sifat buruk seperti itu.

Jadi, marilah kita kembali bermuhasabah. Ingat kembali, betapa nikmat Allah itu sangat banyak. Melimpah ruah.Cuba lihat diri anda dari 5 tahun lepas sehingga kini. Banyak tak nikmat yang kita dapat? Agak-agak dah berapa ribu ringgit kita dah habiskan sepanjang 5 tahun ni?

Moga saya dan juga anda yang sedang membaca dapat mengambil pengajaran dari tulisan yang tak seberapa ini. Moga disana ada manfaatnya kepada Ummah, insyaallah. Wassalam.=)

Maka Yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, Yang kamu hendak dustakan?


-anak.soleh-