Wednesday, June 22, 2011

Businesman sama macam mereka yang Mati Syahid? =)




Assalamualikum Warahmatullah Wabarakatuh.

Alhamdulillah Allah masih lagi sudi membekalkan buah fikiran untuk menulis. Moga usaha dakwah yang kecil ini, dipermudahkan Allah. Syukur keHadrat Allah, masih lagi memberi kita rezeki yang baik, udara yang segar dan suasana yang selesa. Ketika ini, saya sedang berada didalam perpustakaan UIAM. Sangat selesa dengan hawa dingin yang menenangkan fikiran. Alhamdulillah =)

Saya nak menulis tentang Businessman. Kenapa dengan mereka? Mereka ada buat salah ke? Tahukah anda, suatu masa dahulu, Ahli Perniagaan pernah melakukan sesuatu yang mana kerana perlakuan mereka itu, kesannya masih lagi kita rasai sampai sekarang! Apakah itu? Iaitu usaha mereka menyebarkan Dakwah Islam. Bilakah itu? Saya pasti, semua orang yang pernah belajar Sejarah disekolah menengah sangat tahu, bilakah ia berlaku.

Iaitu dizaman Kesultanan Melaka suatu ketika dahulu. Lama sangat! Waktu tu, pedagang2 arab giat melakukan aktiviti perniagaan mereka di Asia Tenggara disamping menyebarkan dakwah Islam di kawasan Asia Tenggara. Dan Melaka yang memang dikenali dengan Selat Melakanya, menjadi tumpuan para pedagang dari serata dunia termasuklah pedagang Arab.

So, bagaimana para pedagang arab ni menyebarkan dakwah islam? Salah satu cara mereka ialah mereka menunjukkan contoh teladan yang baik. Akhlak mereka sangat baik sehinggakan orang sekeliling berminat dengan cara mereka. Mereka tidak segan silu untuk menunaikan solat 5 waktu di tepi pantai. JAdi, bila masyarakat setempat menyaksikan perlakuan mereka ini, masyarakat di waktu itu tertarik dengan agama yang mereka anuti, iaitu ISLAM. Subhanallah, besarnya sumbangan businessman dari Arab ini. kerana usaha mereka itu, alhamdulillah, pengaruh Islam di Malaysia masih lagi ada dan semakin kuat.

Itulah jasa mereka yang bergelar peniaga atau businessman ni. inilah yang sepatutnya ada pada businesman zaman sekarang. yang sedihnya, ahli perniagaan zaman sekarang, ramai yang terlibat dengan Riba, Manipulasi, Penipuaan, Penindasan dan Ketamakan. Mereka tidak pun menunjukkan contoh akhlak yang baik seperti halnya para peniaga arab dizaman Melaka dahulu. Hari ini, kita lihat, ramai peniaga2 yang bergelar Muslim menjadikan minuman keras sebagai minuman kegemaran mereka, kelab malam sebagai rumah kedua mereka, mereka tidak menjadikan masjid2 sebagai tempat lepak mereka, mendengar kuliah2 agama dan solat berjemaah.

Contoh peniaga yang soleh zaman ini tak ramai. Antara yang ada ialah Syed Bukhari, peniaga Muslim yang berjaya, yang membangunkan Masjid, memberi bantuan kewangan kepada pelajr2 yang kurang berada dan memberi bantuan kepada orang susah. Peniaga beginilah yang sepatutnya dicontohi. Persis seperti Pedagang2 Arab di zaman Kesultanan Melaka dahulu.


Sabda nabi, 9/10 dari rezeki datang dari perniagaan. Memang kerja meniaga ini sangat mulia.Cuba lihat hadith nabi ini:

"Pedagang yang amanah, yang jujur, yang Muslim, kelak pada hari kiamat akan berkumpul dengan para syuhada (orang-orang yang mati syahid)"
(Riwayat Al-Haakim & Ibn Majah dari Ibn Umar)

Mulianya mereka2 yang bergelar peniaga yang jujur!! Allah mengangkat darjat mereka seperti Para Shuhada'. Subhanallah, Maha Pemurah Allah itu.

Didunia mereka hidup gembira kerana hasil keuntungan mereka, diakhirat jua mereka hidup bahagia. Jika didunia, hasil keuntungan mereka yang banyak itu, mereka salurkan sedikit ke masjid2, rumah anak yatim, keluarga2 miskin dan juga disalurkan ke lembaga zakat. Pasti rezeki mereka diredhoi dan diberkati Allah. Hati mereka pasti tenang, dan rezeki mereka juga pasti bertambah sebab, jika banyak kita memberi, banyak jua kita dapat.

Sebab itulah, saya tertarik nak menulis entry ini. Kalau kita tengok balik, Para Peniaga ini banyak memberi keuntungan kepada Ummah. Dan oleh kerana jasa para Pedagang Arab yang menyebarkan ajaran Islam di Melaka, kita dapat lihat bagaimana Agama Islam itu berkembang di Malaysia. Terima Kasih wahai pedagang2 arab! Moga Allah sentiasa merahmati roh mu. JAdi, jom same2 kita doakan moga para pedagang yang hebat itu, ditempatkan dikalangan para shuhada', insyaallah.=)

Sekian dahulu, moga bermanfaat! Saya tujukan entry ini khas kepada sahabat2 yang berminat nak jdi businesman, moga anda semua menjadi peniaga yang jujur dan membantu Ummah. ameen.=)

-anak.soleh-

3 comments:

mujahid said...

penulisan menarik :) tapi mereka sebenarnya pendakwah yang berdagang bukan pedagang yang berdakwah! beza tu :) kalau mereka berdagang sambil2 berdakwah takkan tersebar luas seluas nusantara kan..sebaliknya mereka berdakwah sambil berdagang sebab tu la ramai juga yang menetap terus di nusantara beranak pinak menyebarkan islam..semoga Allah rahmati mereka atas dakwah dan keikhlasan mereka

hakim.halim said...

jazakallah akhi ats tegurn. betul gak, mereka berdakwah dan aktiviti smpingn mereka berniaga..=)

Unknown said...

businesswoman juga! ;))..hihi