Wednesday, June 01, 2011

'saya baru surah ALl-Muthaffifin bang'..


Pagi tdi saya ke masjid UIAM. Dalam jam 10.45 pagi. Terserempak dengan 3 orang kanak2 yang masih kecil. Jika lihat dari segi fizikal mereka, kelihatan seperti student sekolah rendah. Lalu saya bertanya mereka, 'adik watpe kat sini?' 'ada kelas tahfiz', jawab mereka. Uish! Hebatnya, kata saya dalam hati. KEcil2 dh dibiasakan menghafal Al-Quran. Subhanallah bagusnya mereka ni. lalu saya tanya lagi, 'banyak dah hafal Al-Quran?' Salah seorang dari mereka menjawab, 'tak banyak bang, baru surah Al Muthaffifiin je' yang sorang lagi menambah, 'saya baru surah Al Insyiqaaq' dan yang lagi sorang pula berkata, 'saya baru surah An-Nazi'at bang'.

Dalam hati saya berkata, 'ish2, budak sekecil ini dah berjaya menghafal surah2 yang agak panjang'.. Subhanallah berserinya muka mereka, wajah yang masih lagi suci tanpa dibebani dosa. Ternyata ibubapa meraka berjaya mencorakkan 'kain putih' yang diamanatkan oleh Allah itu dengan warna-warna Islam. Muka mereka sangat ceria, tingkah laku mereka juga amat sopan. Sangan menghormati orang lebih tua. Soalan-soalan yang saya tanya pun dijawab dengan mesra.

'umur adik berapa tahun?' tanya saya. '9 tahun bang!, kami belajar di Sekolah Al-Amin' Mereka turut mengambil wudu'. Selepas selesai mengambil wudu' saya bertanya kembali, 'apa nama adik2 ni?' 'nama saya Amir, saya asyraf dan saya pula amin'. 'Bagus betul deyorang ni' kata saya lagi dalam hati.

Tiba2 mereka pula tanya saya, 'abang pula dh berapa banyak hafal Al-Quran'.. Wah! aku pula ditanya ni, tetapi terpancar diwajah mereka, muka innocent. Memang soalan yang dituju itu ikhlas. lalu saya jawab, 'tak banyak la macam adik2'. Malu pula rasa diri ini, sudah berumur 21 tahun tetapi tak giat menghafal Al-Quran seperti mereka.

Hina juga rasa diri ini di Hadapan Allah SWT. Maha Suci Allah, mudah saja DIa membentuk khalifah2Nya yang hebat di dunia ini. Jika Dia mahu mencipta sejuta hamba-hambaNya yang bergelar Hafiz, sangat mudah bagi Allah. Maha KuasaNya mampu melakukan dengan semudah berkata 'Kun Fa ya Kun' malah lebih mudah dari itu..

Sebelum beredar, sempat juga saya berpesan pada mereka, (walaupun diri ini mungkin lebih hina di hadapan Allah berbanding mereka), 'belajar rajin2 ye dik'. 'ok bang!' jawab mereka dengan senyuman. Dalam hati saya berdoa, 'Moga mereka menjadi anak-anak yang soleh insyallah'...

=)


-anak.soleh-

No comments: