Wednesday, June 22, 2011

kalau ayang jadi mawar berduri, abang jadi apa?=)



abang, kalau ayang jadi bunga, abang nak jadi apa?
abang nak jadi pasu la..=)

kalau ayang bulan?
abang jadi bintang..=)

kalau ayang papaya?
abang jadi biji dalam papaya tu..=)

kalau ayang harimau?
abang sanggup jadi kambing, biar jadi makanan sayang..=)

kalau ayang jadi cincin?
abang nak jadi batu berlian kat cincin tu..=)

kalau ayang jadi laptop?
abang nak jadi charger ayang, sntiasa bg power.hehe..=)


Sayangnyeee abang kat ayang....=) =) =)
mestilah yang...huhu =P


amboi2 sweet sangat la tu ye..haha. itu perbualan antara suami isteri saja ye. for non-married person, don ever try that words! =)

ha, kalau wanita itu kita ibaratkan seperti mawar yang berduri? lelaki pula jadi apa ye? kawan baik saya cakap lelaki ibarat taman yang berpagar. hmm. make sense gak. sebab? Kan Allah berfirman dalam Al-Quran, surah An Nisa’, ayat 34:

"Lelaki adalah pemimpin (dan pelindung) bagi kaum wanita….."

So, kalau wanita itu ibarat bunga mawar yang berduri mewangi di taman bunga yang indah, lelaki mestilah mainkan peranannya menjaga bunga itu dari dirosakkan. so lelaki mestilah menjadi 'pagar' untuk taman itu supaya dia boleh 'memagari' kawasan taman itu dari anasir2 luar yang boleh merosakkan kecantikan 'mawar yang berduri' itu.

Allah juga ada berfirman dalam Al-Quran, surah At-Tahrim ayat 6:

"Wahai orang-orang Yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka Yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat Yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah Dalam Segala Yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan Segala Yang diperintahkan"

Allah dalam ayat diatas memerintahkan supaya 'kamu' untuk memelihara keluarga 'kamu' dari api neraka. so the question is, siapa agak2 nya 'kamu' dalam ayat diatas? banyak pendapat, tetapi antaranya 'kamu' itu refer kepada ketua keluarga iaitu lelaki! seorang ayah dan juga seorang suami! jadi kedua-dua watak ini dipegang oleh siapa? Lelaki! jadi, secara logik akal, ayat diatas selari dengan kenyataan saya bahawa lelaki itu ibarat pagar yang memagari taman.

Kita lihat zaman kini, banyak sangat berlakunya baby-dumping. Kesian sangat tengok baby2 yang tak berdosa tu ditemui dalam lubang tandas, dalam bakul sampah, dalam bonet kereta dan mcm2 tmpat lagi. ini semua terjadi kerana lelaki gagal memainkan peranan mereka sebagai PELINDUNG kepada wanita. Konon2nya berCouple nak jage wanita itu dari diganggu lelaki lain, tak bagi girlfren die kuar ngn mana2 laki, tapi dengan dia yang masih takde ikatan halal boleh pula? nanti silap haribulan, nafsu dah takleh nak kawal terjadilah zina diantara mereka dan suddenly, lepas sebulan wanita tu tiba2 muntah2, tekak rasa loya sebab mengandung. lepas tu solution die mudah sangat! bunuh saja baby tu, habis masalah. Astargfirullah.

Mana pergi lelaki seperti Nabi Musa? Sangat bersifat "pagar ditaman" bila baginda menolong anak syuaib mengambil air diperigi. Baginda kesian melihat anak dara nabi syuaib berasak-asak dengan lelaki lain untuk mengambil air perigi. Lelaki macam ni lah kita perlukan! Melindungi wanita, bukan mengambil kesempatan diatas kelemahan wanita tu.

Cuba lihat contoh lain pula. Baginda Rasulullah SAW. Baginda amat melindungi kaum wanita. siapa kebanyakkan isteri rasulullah? Bukannya anak dara, tetapi wanita yang kehilangan suami. Baginda mengahwini mereka demi membela nasib mereka.


abang, kalau ayang jadi mawar, abang jadi apa?
abang nak jadi pagarlah. pagar yang menjaga taman bunga tempat ayang ditanam..=)


So, beginilah sepatutnya seorang lelaki itu. melindugi wanita. Jika didalam train nampak ibu yang mengandung berdiri, persilakan dia duduk, tolong angkat barang dia. Jika nampak adik perempuan atau kakaknya ada melakukan kesalahan, tegur mereka, jika tudung mereka kurang sempurna, nasihati mereka bukan membiarkan. jadi, saya menyeru sahabat2 lelaki, marilah kita sama2 menjadi seperti Baginda Nabi Musa Alaihi Salam yang sangat melindungi wanita. Janganlah kita mengambil kesempatan diatas kelemahan mereka. Saya tak mengatakan wanita itu lemah. tidak. cuma saya maksudkan, wanita itu sifat fizikalnya sedikit lemah dari lelaki. So bertepatan dengan ayat Allah, lelaki itu pelindung wanita, seorang lelaki mestilah melindungi kaum wanita. Bukankah hawa dijadikan dari rusuk baginda Nabi Adam Alaihi salam? jadi, mereka2 yang bergelar wanita itu, seolah2 sebahagian dari rusuk kita. Wajiblah kita ,melindungi mereka...=)

Mawar berduri didalam taman yang berpagar,
mekar harum terjaga maruahnya...=)


sekian dahulu, moga bermanfaat!

-anak.soleh-

4 comments:

raihan ang said...

akm.. bagus entri ni.. menarik dan bmanfaat. :)

Anonymous said...

bagus...keep it up

Anonymous said...

bgsnye...tq

syifa' rahiman said...

haish~ waiting 4 my 'pagar' lah. haha