Friday, June 24, 2011

Wahai jiwa2 yang Tenang, Masuklah ke Syurga-Ku..=)




"Wahai orang Yang mempunyai jiwa Yang sentiasa tenang tetap Dengan kepercayaan dan bawaan baiknya!. Kembalilah
kepada Tuhanmu Dengan keadaan Engkau berpuas hati (dengan Segala nikmat Yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu)!. Serta masuklah Engkau Dalam kumpulan hamba-hambaKu Yang berbah
agia. Dan masuklah ke Dalam SyurgaKu!"


Bismillah, Dengan Nama-Mu Ya Allah, Tuhan yang Berkuasa Memberi Kurnian-Nya yang Maha Luas. Alhamdulillah, syukur diatas nikmat pemberian dari-Mu ya Rabbi. Rezeki yang enak, Badan yang sihat, Sahabat2 yang Supportive serta Pelbagai lagi nikmat yang tidak dapat Hamba ukirkan di sini kerana ianya sangatlah banyak. Alahmdulillah, Puji-Pujian Hanya ku tujukan kepada-Mu Allah =)Semasa solat Jumaat tadi, Imam membacakan surah Al-Fajr. Saya tertarik untuk menulis mengenai ayat 27-30 dari surah tersebut. Bukanlah saya ingin menfsirkan ayat itu, jauh sekali kerana hamba hina ini tak mampu untuk menafsirkanya kalam2 Allah yang sangat indah dan benar.

Dalam ayat 27 Allah berfirman, wahai orang2 yang mempunyai jiwa yang tenang! Siapakah mereka2 yang berjiwa tenang itu? Pastilah mereka2 yang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya. Apa yang dimaksudkan dengan tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya? Itulah mereka yang tetap beriman kepada Allah SWT sebagai Tuhan yang satu dan nabi Muhammad SAW sebagai pesuruh Allah SWT. Sebagai seorang Muslim dan Mukmin yang tetap patuh kepada suruhan Allah, pasti Allah akan kurniakan dia dengan ketenangan hati. Kan Allah kata dalam surah Ar-Rad, ayat 21:


"(Iaitu) orang-orang Yang beriman dan tenang tenteram hati mereka Dengan zikrullah". ketahuilah Dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia”

Lihat, Allah berfirman mereka yang sentiasa mengingati Allah, pasti tenang hatinya. Mengingati Allah ini banyak caranya seperti, solat sunat, baca Al-Quran, Berzikir, Mentadabbur Alam dan macam2 lagi. Bila hati insan itu sentiasa merendah diri dihadapan Allah, sentiasa mengingat untuk menyebut nama-Nya disaat ingin melakukan sesuatu pekerjaan, pasti Allah dekat dengan-Nya. Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah, ayat 186:

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengen
ai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang Yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul”

Lihat! Allah berfirman, Dia sentiasa hampir dengan kita, tetapi hendaklah kita sentiasa menyahut seruan-Nya iaitu dengan melakukan segala arahan dan meninggalkan larangan-Nya. So, bila kita berada diatas jalan yang benar(iaitu dengan mematuhi arahan2 Allah dengan taat dan patuh), insyaallah hati kita akan terpilih oleh Allah untuk menjadi hati2 yang tenang. Subhanallah.


Cuba lihat ayat 28 dar surah Al-Fajr, Allah berfirman, kembalilah kepada Tuhan-Mu dengan keadaan kau merasa puas. Puas macam mana tu? iaitu puas dengan segala nikmat yang Allah berikan. Bagaimana kita nak merasa puas dengan nikmat2 yang Allah berikan? Kan nafsu kita ni tiada batasan. Segala macam benda kita nak? Itulah wujudnya suruhan Allah kepada kita supaya menjadi hamba yang bersyukur! Kan Allah berfirman dalam surah Ibrahim ayat 7:


“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras"

Lihat, jika rezeki yang kita dapat itu sedikit, tetapi kita tetap bersyukur atas kurniaan itu, insyaallah, Dia akan menambahkan lagi nikmat kita itu. Sebab itu Allah berfirman, kembalilah engkau kepada tuhan-Mu dengan merasa puas! Puas dengan nikmat2 yang Allah kurniakan kepada kita. Alhamdulillah! =)


Allah juga berfirman, menyuruh kita masuk kedalam golongan Hamba-hamba-Nya yang berbahagia. Siapa hamba-hamba Allah yang bahagia? Mereka yang bahagia itu mestilah orang yang sentiasa melaksanakan suruhan Allah, meninggalkan larangan-Nya. Bila tiba waktu solat, dia solat berjemaah, Auratnya juga ditutup rapi bagi menjaga maruahnya, akhlaknya terpuji, tidak menzalimi sahabat2 nya bahkan sentiasa mempermudahkan urusan saudaranya. Pastilah begini caranya mereka2 yang Allah maksudkan golongn bahagia!..=)

Dan ayat yang paling menyentuh hati saya bila Allah berfirman, ‘Masuklah ke Dalam SyurgaKu!’. Allahuakbar. Bergetar hati ini, soalan yang terpancul keluar, adakah aku akan termasuk dalam golongan mereka yang DIJEMPUT Allah untuk masuk ke syurga-Nya? Satu pengiktirafan yang sangat MULIA. Iaitu pengiktarafan untuk menjadi TETAMU yang DIJEMPUT Allah untuk masuk ke Syurga-Nya yang tidak terbayang oleh mata kita bagaimana indahnya ia. Subhanallah, aku memohon Ya Allah, moga diriku, ibu bapaku, keluargaku, uru2ku, serta sahabat2ku tergolong didalam golongn mereka yang dijemput oleh-Mu untuk masuk kesyurga-Mu yang indah dan kekal…


Jadi sahabat2, Jom! Mari! Moh! pakat ramai2 kita cuba terapkan akhlak islamiah dalam kehidupan kita. Jom kita bersemangat melakukan kebaikan, tolong orang2 yang memerlukan, rendahkan diri kita, ringankan tangan kita untuk bersedekah dan cuba untuk merebut segala amal kebaikan yang mampu kita lakukan supaya diri kita ini akan terpilih untuk pulang kepada Allah dengan rasa PUAS atas nikmat2 Allah keats kita, dan juga terpilih untuk masuk dalam golongan2 mereka yang berbahagia serta akhirnya kita terpilih untuk menjadi tetamu kehormat Allah dijemput Allah untuk masuk ke syurga-Nya yang Sangat Indah dan BEST!!! =)


Sekian Dahulu, Moga bermanfaat kepada sahabat2 sekalian insyaallah..=)


-anak.soleh-

No comments: