Monday, June 20, 2011

kteorg bukan couple la, kteorg dah TUNANG!


Kenapa ye orang zaman sekarang kebanyakkannya dah hilang God-Conscious? Rasanya semua remaja dan belia sudah biasa dengar term TAQWA. Sejak sekolah rendah hingga ke sekolah menengah dan diteruskan lagi ke alam Universiti, pasti term TAQWA pernah diajar oleh guru-guru agama. Even, dalam khutbah jumaat pun, Khatib sentiasa pesan bahkah WAJIB untuk berpesan, ITTAKULLAH(takutlah kepada Allah) tapi rasanya pesanan2 taqwa ini hanya melalui system pendengaran kita dan PUF! hilang dah pengajaran disebalik taqwa itu. Bahkan saya juga kadang-kadang, hilang kesedaran tentang Taqwa. Mudah saja diri ini melakukan maksiat tanpa sedikit pun rasa bersalah. Mohon agar Allah maafkan kesalahan kita dan tetapkan kita diatas jalanNya yang lurus dan benar.

Saya ingin tekankan mengenai isu orang bertunang ni. Saya perhatikan, banyak betul orang yang bertunang ni menyalah guna ikatan Tunang mereka. Boleh pula keluar dengan tunangnya berduan. Satu trend orang bertunang zaman kini, pergi beli barang hantaran bersama-sama berdua-duan. Konon alasan mereka, nak beli hantaran ikut taste masing-masing. Si lelaki nak beli barang hantaran untuk tunangnya mengikut citarasa tunangya. Set make-up mesti pilihan hati tunangnya, set toiletries mesti yang disukai tunangnya, kasut, hand-bag dan macam-macam lagi barang hantaran yang mesti dipilih oleh tunangnya. Sebab itu keberadaan tunangnya penting. Dan sebaliknya, sama juga bagi wanita. Ingin membeli barang hantaran untuk tunangnya mengikut citarasa tunangnya. Nak beli kasut pilihan tunangnya, nak beli tali pinggang yang diminati tunangnya, nak beli minyak wangi citarasa tunangnya DLL.

Jadi ada orang berkata, ‘eh takkan salah kot? Deyorang kan nak beli ikut pilihan hati deyorang. Nanti kalau si lelaki silap beli, hand-bag yang dia beli tu, tak diminat bakal isterinya macam mane?’ tak pun ada yang argue ‘ala deyorang g beli kat pasaraya yang sememangnya tempat tu ramai orang, so takkanlah tu pun salah’

Realitinya argument macam ni, banyak digunakan oleh muda-mudi zaman kini. Sudah semestinya cara tu salah! Sebab Islam sudah mengatakan Haram hukumnya wanita keluar bersama lelaki yang bukan mahramnya berdua begitu.Nabi Muhammad SAW ada bersabda:

"Tidak halal bagi seseorang lelaki berkhalwat dengan seseorang wanita yang tidak halal buatnya kecuali ditemani mahram (mahram-orang yang diharamkan nikah / kahwin dengannya. Maka orang atau pihak ketiga yang ada bersama-sama ketika mereka berdua berkhalwat itu adalah syaitan".


So, tak berkatlah hubungan itu nanti. Mereka mempunyai niat yang baik, nak mendirikan Masjid tetapi mereka menggunakan asas2 yang tak kukuh. Jadi adakah masjid itu akan kuat binaannya? Analoginya, seperti kita mahu membina rumah tetapi kita membuat asas rumah itu menggunakan batu yang tidak kuat seperti konkrit. Jadi adakah rumah itu akan kukuh jika siap dibina nanti? Atau dengan mudah ia akan roboh? Begitulah hubungan nikah. Jika pasangan itu membina asas hubungan mereka dengan perlakuan-perlakuan yang tidak dibenarkan islam, adakah rumahtangga mereka akan kukuh? Adakah akan ada keberkatan dari Allah dalam ‘masjid’ mereka itu?

Sedih juga zaman kini, tunang2 yang bakal berkahwin ini pergi ke kursus kahwin sekali! Maksud sekali ini, ialah mereka berdua menaiki kereta atau motosikal bersama dan menghadiri kursus kahwin. Dahlah pergi ke program yang mulia tapi dicemarkan dengan perlakuan seperti ini. Sedih kan?

Hakikatnya tiada masalah pun jika pasangan itu membeli barangan hantaran masing2 tanpa keberadaan tunang mereka. Masakan si isteri tidak suka beg tangan yang dihadiahkan oleh suaminya semasa mereka kahwin? Takkan si suami akan menolak jam tangan yang dibelikan oleh si isterinya?


Allah SWT ada berfirman dalam surah An-Nisa’ 34:

“Perempuan-perempuan Yang soleh itu ialah Yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan Yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua Yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, Dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya.”

Jadi janganlah seorang wanita itu melakukan sesuatu yang boleh mendatangkan fitnah kepadanya. Alasan2 seperti nak keluar untuk membeli barang sekali seolah-olah dibuat untuk menyaggahi arahan Allah iaitu mejauhi Zina.

Menurut pandangan Dr.Yusof Al Qardawi dalam Fatawa Muasoroh (fiqh kontemporari) mengatakan bahawa :

“Selama mana akad kahwin (ijab dan qabul) belum ditunaikan oleh tunang laki dan tunang wanita (belum sah nikah/kahwin mereka mengikut 'uruf-adat, syarak dan undang-undang), maka keadaan masih seperti hukum asal.

Apa itu hukum asal yang dimaksudkan Syeikh Yusuf Qardawi? Yang dimaksudkan hukum asal ialah seperti haram keluar sekali tanpa ditemani mahram, pergi makan sekali. Atau pergi kursus kahwin sekali!

So takleh la nak jumpa and berbincang pasal kahwin?? Boleh je..tetapi kenalah si wanita itu berteman dengan mahramnya. Dengan adik dia ke, abang die ke, atau si lelaki pergilah kerumah wanita itu dan berbncang dihadapan mak dia ke. Takpun boleh bincang dalam email, YM, atau FB tapi dengan syarat jangan over2 sampai terlalai..

Moga2 Allah memberi hidayahNya kepada kita semua. Semoga Allah memelihara belia dan remaja masa kini. Sungguh banyak cabaran yang dihadapi remaja dan belia masa kini. Dan semoga artikel pendek ini dapat memberi manfaat kepada kita semua.Ameen.

Sekian dulu, Wassalam.=)



-anak.soleh-

1 comment:

Azreen Rahman said...

mungken boley tuka dr beli kasut beg, beli barang kepeluan rumah mcm tv ke mesin basuh jadi hantaran. xpayah susah2 nk pilih mane bekenan.haha.. nk beli bag ke kasut2 esok lepas kawen beli la byk2. bukn tyme kawen je boley beli kasut beg. kuang333...