Wednesday, September 08, 2010

Its leaving us...


Assalamualaikum dan Salam Aidilfitri.

Malam ni adalah malam terakhir Ramadhan Karim. terfikir saya sejenak, betapa sebulan itu sangat cepat berlalu. dalam masa 30 hari yang dianugerahkan Allah kepada saya dan anda semua, adakah kita fully utilize masa ini atau dalam 30 hari ni hanya 15 hari saja ibadah kita, atau sekadar 10 hari atau 5 hari? 30 hari x 24 jam =720 jam. Wow!! banyak betul. 720 jam! Subhanallah... Masa yang dianugerahkan Allah tu banyak rupanya. Berapa percent la kan kita gunakan dari 720 jam tu untuk beribadat kepada Rabbul Alamin yang mengurniakan rezeki 24 jam sehari kepada kita?

dan dari 720 jam tu, sekarang tinggal lagi lebih kurang 20 jam lagi sebelum Bulan yang mulia ni berangkat pergi. pergi meninggalkan kita disamping menghadiahkan bulan Syawal yang tak kurang mulia juga seperti dia.

jadi, sementara 20 jam berbaki ini, marilah sahabat-sahabat sekalian, try our best to fill in this remaining time to do a lots of ibadah. walaupun buzy buat preparation untuk raya, still kita boleh merebut pahala ibadah, contohnya, niat ikhlas membersihkan rumah untuk raya kerana Allah taala ialah ibadah. balik kampung, ikhlas nak ziarah ahli keluarga pun ibadah. tegasnya, ibadah ini boleh macam-macam cara. dengar Nasyid yang boleh menginsafkan kita pun ibadah!

People said, its better late than never. saya setuju! jika kita kurang melakukan ibadah dalam 700 jam yang sebelum ni, kita masih lagi dikurniakan 20 jam. walaupun agak terlambat untuk kita menkhususkan masa ini untuk ibadah, still, its better daripada tak buat lansung? kan?

Akhir kalam, renung-renungkanlah maksud ayat quran ini:

"Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar"

Lets Us fulfill the remaining time to do lots of Ibadah!!



-anak.soleh-

No comments: