Saturday, September 04, 2010

Umpama Bonggol Unta....




Daripada Abu Hurairah ra beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah Saw telah bersabda :

"2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.
Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.

HR: Imam Muslim,Imam Ahmad,Imam Malik dan selain mereka.Hadith ini adalah hadith sahih.


Assalamualaikum dan Selamat Pagi!!

Dear Readers,

Pagi ini, saya terpanggil untuk menulis entri mengenai hadith di atas. dah lama saya berniat menulis tajuk ini. "Umpama Bonggol Unta". Apa yang bonggol unta tu? hmm.. Penulis rasa sedih sebenarnya. Penulis lihat ramai remaja-remaja dari kalangan wanita yang suka buat fesyen seperti zaman jahiliah dahulu. mengikat rambutnya yang panjang tapi tinggi sangat sampai nampak bentuk sanggul tu. seperti dalam gambar diatas. lihat, kan ramai yang suka berfesyen seperti itu? selalunya bila wanita bertudung stail Ekin tak pun pakai shawl. hmm..penulis tak pasti sama ada wanita-wanita diluar sana tidak tahu mengenai hadith diatas atau tahu, tapi tak faham apa maksud hadith berkenaan. ya, disini penulis nak highlight kan, apa yang dimaksudkan Junjungan kita dengan Bonggol Unta itu. ya, seperti gambar diatas. lihat bagaimana sanggul wanita tersebut. tinggi kan? inilah yang dikatakan oleh nabi muhammad. rendahkanlah sanggul atau ikatan rambutmu wahai wanita. ketahuilah, jika anda terus mengikat seperti itu, kelak anda tidak dapat bau haruman syurga yang tidak tergambar wanginya seperti mana. =(


Allah, Kau tuhan yang Maha Memberi hidayah. berilah cahaya hidayahMu kepada mereka yang masih kabur mengenai hukum dalam berpakaian ni. ameen.


Satu lagi isu ialah, memakai ketat. dah ok dah tutup apa yang perlu tu. dari rambut sampai kebawah. tapi malangnya, ketat la wahai sahabatku. nampak susuk tubuh tu. berhati-hatilah wahai kaum hawa, kelak anda tidak boleh mencium wangian syurga. Na'uzubillah.. moga Allah lindungi sahabat-sahabat saya dari golongan itu.


Dan satu lagi. penulis nak emphasize kan mengenai tudung itu sendiri. ada yang pakai tudung bidang 45, 50 tak kurang juga 60. bagus. memang bagus sebab dah menutup aurat. tapi masalahnya, jarang. aduhai...nampak leher, rambut dan macam-macam lagi! kan rugi itu. dah pakai tapi still tak ikut syara'. penulis risau, sahabat-sahabat yang bertudung begini pun akan tergolong dalam golongan yang dikatakan nabi dalam hadith diatas. "mereka berpakaian tetapi berbogel". Na'uzubillah Min Zalik! =(


Sama-sama lah kita renungkan hadith diatas dan moga kita semua boleh ambil iktibar darinya. penulisan kali ini, lebih berbentuk serius. tujuannya untuk menyatakan betapa seriusnya penulis mengenai isu ini!!


Moga Allah memberkati kalian semua. Barakallahufikum. Dan semoga kita semua berjaya mendapatkan Malam yang sama seperti seribu bulan! Salam Lailatul Qadar!



-anak.soleh-

1 comment:

Syafiqah Najwa said...

Dear akim;

Pika baru tau, bonggol yang sangat lah tinggi tu sebenarnya bukan rambut, tp shawl yang diikat dgn rambut. Sbb tu nampak tinggi semacam. For what purpose, pika pun x sure. Tapi rasanya mungkin akan nmpk lagi cantik kot. Huhu~ ;)