Saturday, September 25, 2010

Ibarat Kuih Lompat Tikam... =)


Assalamualaikum!

Siang tadi saya berkesempatan menziarahi rumah lecturer saya di gombak - ie berjalan-jalan raya. salah satu menu yang dihidang lecturer saya tu ialah kuih "Lompat Tikam". ia adalah salah satu kuih dari kelantan. jadi apa kena mengena kuih itu dengan entry saya kali ini? Kuih tersebut dimakan bersama dengan santan dan gula melaka. jadi, jika makan kuih tersebut tanpa 2 "kuah" ini, tiada makna lah rasanya kuih tu. rasanya pasti tak sempurna. like missing something!

Saya nak memberi satu analogi disini. ibarat solat. kita sedia maklum solat ada 2 jenis - solat fardu dan solat sunat. salah satu contoh solat sunat ialah solat sunat rawatib - ie "qabla solat" dan "ba'da solat".

Solat fardu tidak akan sempurna tanpa didirikan solat sunat rawatib. solat kita tentulah berbeza dengan solat para sahabiah dan anbia'. Solat kita pasti tak sekusyuk solat mereka. solat kita pasti tidak berkualiti seperti solat mereka. jadi disebabkan itulah kita mempunyai solat sunat rawatib. ia berguna untuk menampung kekurangan dalam solat fardu kita.

Ibarat kuih "Lompat Tikam" tadi, rasa kuih itu tidak sempurna jika tidak dicampurkan dengan santan dan gula melaka. begitulah solat kita, solat wajib kita tidak sempurna jika tidak dicampurkan sekali dengan "kuah" solat sunat rawatib.

Saudara-saudaraku, ambillah sedikit masa untuk melakukan solat sunat ini. insyaallah anda akan merasakan kepentingannya ketika segala amalan anda dibentangkan Allah di padang Mahsyar nanti.

Wallahua'lam =)



-anak.soleh-

2 comments:

ramizah said...

..dan kuih tahik itik..

hma said...

sedapnya rasa kuih tu. hmm, good analogy. =)