Sunday, September 05, 2010

Islam Ghariban..



Salam Alaikum!

dear readers,

I want to share a hadith. hadith ini sangat realistik dan telah pun berlaku di zaman sekarang. Telah bersabda baginda nabi SAW:
"Islam itu dimulai dalam keadaan asing, dan suatu saat akan kembali menjadi asing. maka beruntunglah orang-orang yang asing itu" Sahabat lalu bertanya: "Ya Rasulullah, siapakah orang asing itu?" Baginda SAW menjawab: "itulah orang yang berbuat baik diwaktu manusia berbuat kerosakan"
betul tak hadith ini realistik? zaman sekarang orang akan pandang pelik kalau ada orang islam yang mempraktiskan ajaran agama di public. contohnya membaca Al-Quran. bila ada orang islam baca Al-Quran dalam train, LRT atau dimana-mana pun, mesti ramai yang pandang pelik. am i right? sampai orang yang baca tu pun rase macam dia tengah buat crime je.





Tak patut betul. Bila ada wanita bertudung labuh, ada je suara sumbang yang menyindir dari belakang. kalau ada orang-orang tabligh datang rumah kita, time tu la tiba-tiba "Mak tiada dirumah", "ayah tak balik kerja lagi" dan macam-macam alasan la terpacul dari mulut!. hmm.. nampak kan yang islam itu kembali kepada asing? masyarakat dah semakin memandang islam itu seperti suatu benda yang baru. seperti masyarakat jahiliah dahulu.

Bila nabi Muhammad datang nak sebarkan Islam, semua lari. tak layan baginda. which is, i think lebih kurang dengan situasi zaman sekarang. ya, Islam itu asing dan akan kembali kepada asing. dahulu masyarakat jahiliah sukar benar nak terima Islam sebab islam ialah agama baru buat mereka. asing lagi dengan cultural hidup mereka. dan makin lama kita boleh lihat, islam makin diterima masyarakat. perkembangan islam yang sangat pesat berlaku di zaman Khulafa' Ar-Rasyidin dan di zaman Tabi' dan di zaman Tabi' Tabiin. tapi makin lama, Islam itu kembali menjadi asing. sampailah zaman sekarang. anda boleh lihat sendiri kan kronologinya?

Dan nabi kemudian bersabda lagi, "beruntunglah mereka yang asing". ya! sangat beruntung bagi mereka yang asing iaitu mereka yang berbuat kebaikan disaat orang lain berbuat kejahatan. memang beruntung bagi orang yang asing ini sebab mereka akan mendapat kesudahan yang baik! siapa nak mahligai yang besar dan mewah di syurga? saya nak! anda pun mesti nak kan? jadi marilah kita bersama-sama menjadi mereka yang asing! mereka yang mana diwaktu orang lain terleka dengan kemewahan dunia, tetap beriman dengan Allah dan melaksanakan segala tanggugjawab mereka sebagai seorang yang bergelar MUSLIM! AllahuAkram!

Allah bukalah hatiku, bimbing dijalan terangMu, selamatkanlah jiwa yang gelap dalam cahaya rahmatMu. Allah Kau Maha Cahaya beri petunjuk sang jiwa, Ampuni diri yang lelah kadang sesat ku melangkah.

*Petikan dari lagu opick, "Allah Maha Cahaya"




-anak.soleh-

No comments: