Saturday, January 08, 2011

2 Tujuan Hidup kita !! =)

Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatu! =)

Izinkan Penulis berkongsi pendapat penulis mengenai Tujuan Hidup kita sebagai Manusia ciptaan Allah.

Bagi sata, hakikat Tujuan Hidup manusia ini ada 2. satu tujuan jangka masa pendek, the other one, tujuan jangka masa panjang.

Apakah tujuan jangka pendek? Bagi saya, segala apa impian kita didunia ini, samada ingin berjaya dalam pelajaran, naik pangkat, gaji besar, isteri dan anak-anak yang soleh, keluarga bahagia dan sebagainya adalah tujuan jangka masa pendek. Mungkin sesetengah orang berjaya mencapai impiannya didunia ini. dan, mungkin juga, ada sesetengah orang yang tidak berjaya mencapai impian hidupnya ini.

Jadi, kerana tidak berjaya itulah, ramai orang yang frust dan Tension. seterusnya hal itu effect pada prestasi dia dalam hal lain. sebagai contoh, seorang pelajar yang bercita cita untuk dapatkan straight A dalam subjek-subjek yang diambilnya pasti frust bila dia mendapat result yang sebaliknya.kan? jadi oleh kerana frustration itu dia mengabaikan tanggungjawab dia yang lain seperti membaca Al-Quran, Solat, dakwah, berbuat baik kepada sesama manusia dan macam macam lagi. Alangkah ruginya dia kan?

Sebelum itu, lupa saya nak bagitau apa dia Tujuan Hidup kita yang jangka panjang. Pastinya, berjaya dalam kehidupan Akhirat itulah tujuan jangka panjang kita. Why So? sebab... kalau kita gagal dalam menggapai impian didunia ini, still kita masih ada family, ayah mak, kawan-kawan untuk support kita, bagi semangat kepada kita untuk terus melangkah. tetapi bagaimana pula dikampung akhirat nanti?siapa yang akan membimbing kita bila kita fail disana nanti? masihkah ada sahabat baik, ibu bapa yang supportive disana? PERCUMA saja wahai teman-temanku. Pastinya tiada sesiapa kerana masing-masing akan busy dengan hal masing-masing.

Anda faham apa yang saya cuba sampaikan? =) Firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat ke 14;

“dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini iaitu wanita, anak, harta yang banyak dan jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternakan, sawah ladang. Itulah kesenangan hidup didunia dan disisi Allah tempat kembali yang baik(syurga)".

Selain itu Allah turut berfirman dalam surah Al-Qiyamah ayat 20-21;

“sesekali janganlah demikian. Sesungguhnya kamu (hai manusia) mencintai kehidupan dunia dan meninggalkan akhirat”

Begitulah hakikat kehidupan ini.. Setiap orang dibekalkan dengan 2 TUJUAN HIDUP. masing-masing perlu uruskannya dengan bijak dan teratur. Jangan kerana sibuk mencapai tujuan jangka pendek ini membuatkan kita alpa untuk bersiap sedia untuk melunaskan tujuan hidup kita yang lebih utama dan penting. Ingatlah firman Allah dalam surah Asy-Shams - Manusia itu diberikan 2 pilihan, jalan kejahatan dan ketaqwaan. Beruntungah mereka yang memilih untuk membersihkan dirinya itu...=)

Sekian dulu dari penulis.. Wassalam.


-anak.soleh-

No comments: