Wednesday, January 19, 2011

Kesenangan dan Kemewahan Hidup Melalaikan?

Assalamualaikum WBT. Pagi yang nyaman. Tidak terlalu panas, tidak terlalu sejuk. =) Setinggi tinggi kesyukuran ku tinggikan kepada Allah. Selawat dan Salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para sahabatnya, ahlul bait seterusnya seluruh umatnya.

Ditakdirkan Allah, saya terbaca satu tafsir ayat Quran Karim. Ayat yang dipetik dari surah Al-An'am yang bermaksud binatang ternak. Dalam ayat yang ke 44, Allah SWT telah berfirman:


"Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan)"


Subhanallah..Takutnye baca tafsiran ayat 44 ni. Kadang-kadang kita ini diulit dengan terlalu banyak kesenangan sehingga kita menjadi alpa dan leka tentang hakikat kehidupan kita. Bukan begitu? Kesenangan hidup yang bertalu talu datang ni kadang-kadang bukan sesuatu yang baik untuk kita. Boleh jadi ia adalah ISTIDRAJ. tahu apa itu istidraj? Sesuatu nikmat yang Allah berikan bertujuan untuk membuat kita lebih alpa dan leka. Cuba tengok orang-orang kafir tu. Bukankah ramai diantara mereka yang hidup mewah dalam syurga dunia ini? Kadang-kadang kita terfikir, "Kenapalah Allah asyik bagi kesenangan kepada mereka".. Jawapannya sebab Allah nak memesongkan lagi mereka. Biar mereka sesat lebih jauh dari jalan yang lurus.

Jadi, jika kekadang tu kita ditimpa dengan kesusahan seperti ditipu, barang kita dicurike, barang berharga hilang, atau apa saja kesusahan yang menimpa, yakinlah bahawa Allah masih lagi memberi perhartian kepada kita. Allah masih lagi memberi ruang pintu keampunan untuk kita. Kerana, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda:

"Tidak ditimpa kepada seorang mukmin itu kepenatan, kesakitan, kebimbangan, kesedihan, kecederaan, kekecewaan malahan jua duri yang lekat dikaki melainkan Allah ingin menghapuskan dosa hamba hambaNya didunia" - HR Bukhari.

Selain itu, ada satu hadith riwayat Bukhari dari Abu Hurairah:

"Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah suatu kebaikan (keuntungan), maka diberinya ia penderitaan."


Jadi, jika kita perhatikan, Ayat 44 dari Surah Al-An'am tadi boleh diharmonikan dengan hadith-hadith yang disebut diatas tadi. Jika kesenangan saja yang kita dapat, dikhuatiri kita akan alpa dan terleka seterusnya ia akan membuatkan kita terus bergelumang dengan maksiat. Contohnya mengata orang, menfitnah, menyakiti hati orang dengan kata-kata sindiran dan macam macam lagi. Ingatlah, jika seorang muslim tidak redho dengan kita, dia akan tuntut pahala kita diakhirat kelak.

Hakikatnya, Tidak Salah untuk mencapai kesenangan hidup. Cuma kita harus sentiasa beringat, janganlah kerana kemewahan dan kesenangan itu mengalpakan kita, menjadikan kita sombong dan bongkak serta membuatkan kita lupa kepada Allah. Sekian dulu dari saya. Moga ada yang manfaat dari post kali ini. Wassalam. =)


" Apabila Allah menghendaki kebaikan pada hambaNya, nescaya Dia mempercepat siksa (penderitaan) kepadanya di dunia. Dan apabila Allah menghendaki kebinasaan kepada hambaNya, nescaya Dia akan menahan pembalasan dosa daripadanya hingga akan dilakukan kelak pada hari kiamat. " [Dari Anas b Malik]


-anak.soleh-

1 comment:

Danial Izzat Zulbahari said...

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH SWT mengetahui sedangkan kamu tidak.” (al-Baqarah:216)