Friday, January 21, 2011

Wasiat Rasulullah SAW dan gangguan.

Assalamualaikum Warahmatullah.

Alhamdulillah harini berkesempatan menulis dirumah. Pulang bercuti sekejap menenangkan fikiran yang serabut. =)

Didoakan Moga rahmat Allah sentiasa membaluti tubuh kita semua dan perlindungan Allah sentiasa menaungi kita. Ameen.

Saya sedang baca sebuah buku tulisan Fathi Yakan - Apa Ertinya Saya Menganut ISLAM. Sebuah buku yang mantap dan berkualiti isinya. Sesuai dibaca untuk layman seperti kita ini. Saya tertarik untuk memetik satu hadith yang dirakamkan dalam buku kecil ini.

Suatu hari, Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya-

"Mahukah kamu aku memberitahu suatu perkara yang denganya Allah akan memuliakan binaan (kedudukan seseorang) dan mengangkatnya kepada beberapa darjat ketinggian. Mereka menjawab, Ya Wahai Rasulullah. Baginda bersabda, 'berlemah lembutlah kamu terhadap orang jahil, maafkanlah orang yang menzalimi kamu, hulurkanlah pemberian kepada orang yang menahan pemberianya kepadamu dan sambunglah ikatan silaturahim terhadap orang yang memutuskannya terhadap kamu'"

Jika kita perhatikan nasihat atau wasiat Rasulullah SAW itu, kita dapati Rasulullah SAW menyuruh kita bersifat dengan sifat yang berlawanan kepada orang lain disekeliling kita. Maksud saya, dalam simple word, ibarat seperti kita menyimbah air ketika orang lain sedang melemparkan api. Orang lain kedekut dengan kita, kita bermurah dengannya. Orang lain kutuk kita, kita puji dia. Orang lain menzalimi kita, kita maafkannya. Insyaallah, dengan cara ini, kita boleh menyedarkan orang lain dan menginsafkanya.

Ada seorang kawan saya - lelaki yang mengadu kapada saya. Katanya, ada seorang wanita ni suka buat dia sakit hati. katanya wanita tu suka menyindir-nyindir dia, menyakiti hati kawan saya dengan penulisan-penulisanya dan keadaan itu berlarutan sampai kini. Tak henti-henti wanita itu mengangggunya. So, saya kata padanya, macam ni lah 'mat', kau buat tak tau je. Sebab kau buat tak tau lah dia tak henti-henti menyakiti hati kau. Ego dia tu membuatkan dia lupa diri, so kau just ignore dia dan doakan moga dia berubah. disamping tu, ko jangan sakitkan hati dia balik. Just be nice with her. Kan Allah kata dalam surah Al-Furqan ayat 63-

"dan apabila orang-orang Yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab Dengan perkataan Yang Selamat dari perkara Yang tidak diingini"

So, just chillex and don ever think of her and then he agree with me. Alhamdulillah.=)

So, sekian dulu untuk kali ini. Semoga wanita tu stop la ganggu sahabat saya tu ye.hehe. Ameen. =)



-anak.soleh-

No comments: