Saturday, January 15, 2011

Allah is close to us!

Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh. Alhamdulillah, syukur kehadrat Allah kerana masih diberikan nikmat masa untuk menulis. Petang tadi penulis baca satu buku ni, terjumpe satu ayat Quran. Tersentuh juga hati penulis membacanya. So, terlintas dihati nak menulis mengenai ayat Al-Quarn ini. then, after isyak tadi, seorang teman penulis mesej satu kata-kata yang indah dan semirip dengan ayat quran tadi. Subhanallah.

Ayat yang penulis maksudkan dipetik dari surah Al-Mujadalah, ayat ke 7. Begini bunyinya...

"Tidakkah Engkau memikirkan, Bahawa Sesungguhnya Allah mengetahui Segala Yang ada di langit dan Yang ada di bumi? tiada berlaku bisikan antara tiga orang melainkan Dia lah Yang keempatnya, dan tiada (berlaku antara) lima orang melainkan Dia lah Yang keenamnya, dan tiada Yang kurang dari bilangan itu dan tiada Yang lebih ramai, melainkan Ia ada bersama-sama mereka di mana sahaja mereka berada. kemudian Ia akan memberi tahu kepada mereka - pada hari kiamat - apa Yang mereka telah kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu"

Dan mesej yang teman penulis hantar sebentar tadi:

"Allah did not promise that the way would be easy. But He promised that He would be with you in every single step of your life as you want Him too =)"

So, the question is, apakah persamaan antara keduanya? Ingin saya tekankan (emphasize) mengenai betapa dekatnya Allah dengan kita, hambaNya. dalam ayat ke 7 surah Al-Mujadalah, Allah telah berfirman, Dialah orang yang keempat selepas ketiga, Dia lah yang kelima selepas keempat.

Bagi saya, inilah jawapan untuk soalan dimana Allah. Sesunggunya, Allah itu Maha Dekat, Dekat sangat dengan kita. Selain itu, dalam Surah Al-Baqarah ayat 186, Allah berfirman:

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang Yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul"

Begitulah Allah...Tuhan yang Maha Penyayang. Sangat Dekat dan Sangat Perihatin akan perihal hamba-hambaNya. Dalam satu hadith Qudsi, Nabi bersabda, Allah mengatakan, jika hambaKu datang berjalan kepadaKu, Aku akan berlari kepada dia. Maksudnya, jika kita mendekatkan diri kita kepada Allah, Allah lebih-lebih lagi akan datang dekat dengan kita. percayalah.!!

In sum, always believe that Allah is always there..close to us. as close as our 2 fingers in fact more closer to that! =)


"Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu Dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu)" - Al Baqarah, 152




-anak.soleh-

2 comments:

Danial Izzat Zulbahari said...

sungguh Allah itu sangat2 la dekat! :)

Laut biru said...

If Allah brings you to it,
He will bring you through it.
In Happy moments, praise Allah.
In Difficult moments, seek Allah.
In Quiet moments, worship Allah.
In Painful moments, trust Allah.
In Every moment, thank Allah.

Thanks Allah!!!