Sunday, January 09, 2011

Hakikatnya, Allah Sayang kita !! =)

Assalamualaikum WBT. Pagi yang aman dan nyaman ini merupakan satu anugerah Allah yang sangat indah. ditemani dengan bunyi burung-burung, angin sepoi-sepoi bahasa, penulis tibe-tibe teringat satu kata-kata hikmah yang diberikan oleh teman penulis.

Sangat indah maksud kata-kata ini. agak ringkas tetapi sangat bermakna. cuba anda renungkan....

"manusia itu sering menyangka sesuatu yg diinginkan itu merupakan yg terbaik. sedangkan Allah itu memberi yang terbaik untuknya. ketetapan itu yang terbaik untuknya.yakinlah bahawa setiap sesuatu sudah pasti berlaku kerana indahnya janji Allah"

Jika anda perhatikan maksud ayat diatas, ia selari dengan firman Allah Taala,Surah Al-Baqarah, 2:216;

"...boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui sedang kamu pula tidak mengetahui."

Ya, kadang-kadang Allah datangkan satu musibah kepada kita, atau boleh jadi banyak musibah, tak henti-henti datang kepada kita, dari satu ke satu musibah datang, dan kita sebagai manusia yang lemah pasti akan sedih dan down.kan?

Tak salah untuk kita bersedih akan kemalangan atau musibah yang datang, kerana Nabi Muhammad SAW juga sedih bila Isteri tercinta-Khadijah dan Ayah saudaranya-Abi Talib meninggalkannya. even, tahun itu juga dilebel sebagai Tahun Kesedihan.

Tapi, dalam rasa kesedihan itu, kita haruslah terimanya dengan Redho. itulah kekuatan seorang Muslim.kan? Ada satu hadith, Nabi Muhammad SAW bersabda;

"Sungguh menakjubkan (luar biasa) urusan seorang mukmin. Sesungguhnya setiap urusannya akan mendatangkan kebaikan, apabila dia mendapatkan nikmat, dia bersyukur, dan syukur itu adalah kebaikan untuknya. Bila ia mendapatkan musibah, dia bersabar dan sabar itu adalah kebaikan untuknya. Hal yang demikian itu tidaklah diberikan kecuali untuk orang yang beriman." (HR. Muslim)

See? How lucky we are right? Born as a Muslim and we are blessed because of it! =)
Hakikatnya, kita seorang muslim harus yakin dengan Qada' dan Qadar Allah. even, itu adalah salah satu cabang dari iman. Yakinlah, sesungguhnya Allah itu Maha Penyayang, Dia sangat sayang kepada hamba-hambaNya. masakan seorang tukang kayu yang membuat rumahnya tidak menyayangi rumahnya itu.kan? Begitulah Allah...Allah yang mencipta kita, pastilah Allah menyayangi kita. =)

Semoga Allah membalas dengan segala kebaikan kepada teman saya yang berkongsi kata-kata hikmah itu. Allah Ma'i wa Ma'ak.

-anak.soleh-