Tuesday, January 18, 2011

Bersin dan Menguap..

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera.

Anda Pernah bersin kan? Pernah menguap kan?

Saya ingin berkongsi sedikit hadith yang berkaitan dengan bersin dan menguap. Sebelum tu, tahukah anda sesungguhnya Allah sukakan bersin? Dan Allah juga tidak sukakan menguap.

Diriwayatkan oleh Bukhari, Dari Abu Hurairah, Nabi SAW pernah bersabda:


"Allah suka bersin dan tidak suka menguap, jadi jika seseorang bersin dan kemudian memuji Allah, maka wajib atas setiap Muslim yang mendengar dia dan berkata: Semoga Allah mengasihani Anda (Yar-hamuka-l-lah) . Tapi dalam hal menguap, itu dari setan, jadi kita harus mencoba salah satu terbaik untuk menghentikannya, jika seseorang mengatakan 'Ha' ketika menguap, Setan akan menertawakannya."


Didalam hadith riwayat Muslim, dari Abu Hurairah, Nabi Muhammad SAW juga pernh bersabda mengenai 6 hak orang muslim keatas orang muslim yang lain. Diantaranya ialah apabila seorang muslim bersin lalu memuji Allah maka doakanlah dia (dengan mengucap yarhamukallah).

Jika dilihat hadith yang pertama tadi, Nabi ckp bila kita sedang meguap dan mengatakan HAAAA, masa tu syaitan tertawakan kita. Dalam satu hadith lain, nabi juga mengatakan:

"Ketika salah satu dari kalian menguap, ia harus berusaha untuk menahannya dengan bantuan tangannya kerana setan yang masuk ke dalamnya" Hadith ini diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Said Al-Khudri.

Jadi asasnya, berhati-hatilah ketika menguap. Adakah anda mahu jadi bahan ketawa untuk si Syaitan?

Banyak lagi hadith yang membincangkan mengenai isu menguap dan bersin. Cukuplah saya petik hadith2 yang diatas dulu. Semoga ia dapat memberi manfaat kepada kita. Ingat, ktika menguap, tutup mulut anda dan jangan buat bunyi HAAAA !! =)

Yang pasti, Allah sukakan bersin. kita pun bila bersin, kita akan rasa lega kan?best kan bersin? Tetapi, bersin pun ada etikanya. Janganlah anda bersin kuat2 depan muka orang. itu dah kurang ajaran dah namenya..haha. Sekian dulu. Moga bermanfaat. Bersabda Rasulullah SAW;

Sampaikan dariku Walau Satu Ayat. saya dah sampaikan, so tugas anda untuk sebar2kan kepada sahabat2 yang lain. Wassalam.


-anak.soleh-

1 comment:

nurazima haji mohinadin said...

so,hakim,moral of the story..kurangkan menguap dlm kelas..hehe:-)