Monday, January 03, 2011

Durjana Si Syaitan yang cuba menodai..

Assalamualaikum WBT. Salam Sejahtera keatas sahabat-sahabatku yang dikasihi Allah. Moga Rahmat Allah sentiasa menaungi kita dan semoga perasaan mahabbah kita sesama saudara kita terus meningkat, insyaallah. Syukur ku tinggikan kehadrat Allah SWT-Tuhan sekalian alam, Yang Maha Kasih,Yang Maha Memberi, senantiasa memberikan rezeki kepada setiap hambaNya. Maha Suci Allah, yang menjadikan flora dan fauna yang indah ini sebagai bukti ke-Esaan dan Kewujudan Allah- Rabbil Alamin.

Saya ingin memetik satu rangkap lirik lagu nyanyian Kumpulan Mestica-Destinasi Cinta. liriknya berbunyi:

Namun ranjaunya tidak akan sunyi,
Selagi denyut nadi belum berhenti,
Durjana syaitan kan cuba menodai,
Segumpal darah bernama hati.


Apa yang boleh kita faham dari rangkap lirik diatas ialah, bahawa Si Durjana Syaitan akan terus mencuba menghasut kita untuk terus melakukan maksiat dibumi Allah ni. Dalam kehidupan kita ni, banyak ranjau dan dugaan akan terus datang, terus menerus hadir tanpa dipinta bertujuan utk menguji sejauh mana keperkasaan iman kita, mampukah kita melepasi segala halangan2 ini? Andai kita berjaya melepasi dugaan si syaitan ini, maka bertambah hebat lah tingkat iman kita-Alhamdulillah. Tapi jika kita terkandas...Allah Maha Tahu akan apa hukuman yang kita akan dapat dari Nya diakhirat nanti.

Teringat saya akan firman Allah dalam surah Al-Hijr; 39 :

"Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah
memutuskan bahwa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka
memandang baik (perbuatan ma'siat) di muka bumi, dan pasti
aku akan menyesatkan mereka semuanya"

Betapa Si Durjana Iblis telah berjanji kepada Allah untuk merosakkan iman kita dan mengharapkan kita akan join mereka didalam neraka nanti. Na'uzubillah min Zalik. Moga Allah memberikan perlindunganNya kepada kita-Hamba2Nya yang sangat lemah ini, ameen.

Semoga penulisan kali ini dapat memberi sedikit input yang berguna untuk sahabat2 sekalian dan untuk saya juga. Berhati hatilah kalian semua dengan tipu daya si Syaitan. Kadang mereka menggunakan ibadah kita itu sebagai senjata mereka untuk menghancurkan kita!
Ya Muqallibal Qulub, Sabbit Qulubana A'ala Dinik!

p/s - mari kita sama-sama renungkan prinsip-prinsip yang diciptakan oleh Syaikh Hassan Al-Banna:

1) Allah tujuan kami.
2) Rasulullah SAW teladan kami.
3) Al-Quran pedoman hidup kami.
4) Jihad jalan juang kami.
5) Mati syahid cita-cita tertinggi kami. =)


-anak.soleh-

1 comment:

tieya fathiyah said...

:')..jazakallahukhairan kasira sahabat..terlihat pada khilaf pengalaman lalu yg terjerat oleh sang durjana.. moga perjalanan yg masih panjang diiringi kasih sygNya yg sentisa memberi secebis keinsafan..amiin..insyaAllah..